Så sparar du pengar som småföretagare

Publicerad:
Uppdaterad:

Höga intäkter – men framförallt låga utgifter.

För att lyckas som småföretagare är det minst lika viktigt att spara som att sälja. Här kommer några tips om hur du håller i slantarna.

Det den som spar han har – och sparar man tillräckligt så blir man rik. Det kanske inte låter så roligt, men för företag är det minst lika viktigt att hålla nere kostnaderna som att se till att öka intäkterna.

Och som småföretagare är det än mer vitalt.

Samtidigt kan man göra stor skillnad genom små ändringar. Här kommer några råd på vad man kan tänka på.

Tio tips

1. Köp begagnat. Det är inte alltid nödvändigt att köpa nytt, i och med internet och alla de handelsplatser som finns där – är det lättare än någonsin att hitta det man vill ha i ett bättre begagnat skick. Konkursutförsäljningar kan också vara ett bra sätt att få tag på saker till ett betydligt billigare pris.

2. Köp nytt, men fjolårsmodellen. Ett bra sätt att kapa inköpskostnaden är att fortfarande köpa nytt, men inte den senaste versionen.

3. Hyr eller låna. Hur ser ert behov ut. Behöver ni verkligen köpa eller är det begränsad tid som gäller?

4. Förhandla! Skäms inte för att pruta eller kräva en bättre affär. Säljaren kan ju alltid tacka nej, och i sådant fall kan du vända dig till någon annan – och då ha en uppfattning om hur långt du kan gå i prispressandet.

5. Skapa nya betal-rutiner. Få alla i personalen medvetna, och angelägna, om att ni som företag ska få betalt i tid. Att ha kortare betaltider innebär att företaget inte behöver ligga ute med pengar – eller agera bank åt en kund som segar.

6. Förhandla med dina leverantörer. Får du mer rabatt om du binder upp dig eller köper större kvantiteter? Kan du köpa mycket, men få leveranser i mindre kvantitet och göra delbetalningar.

7. Digitalisera. Att hålla på med fysiska papper vid fakturering, redovisning, personalfrågor med mera tar tid. Ju mer papper du har, desto mer tid tar det. Se till att arkivera digitalt online – då kan du komma åt dokumenten oavsett var du befinner dig.

8. Skippa licenser. Microsofts och Adobes program är förträffliga, men de är även kostsamma för företag. Hoppa över dessa dyrgripar och använd istället open source-program. Istället för Word – OpenOffice eller Google docs.

9. Gör det enkelt för kunderna. Friktion är det värsta som finns i en affär – så se till att slipa bort den. Gör det lätt att betala och var tydlig med att visa vilka alternativ de kan välja på.

10. Se till att vara närvarande online. Det kostar inte särskilt mycket att hålla en uppdaterad och aktiv Facebook-sida. Här kan du dels marknadsföra dig, interagera med kunder och även lyssna på klagomål. Följ även dina kunder och konkurrenter och se hur de agerar. Kanske lär du dig något som kan hjälpa dig att hitta marknadsfördelar.

Mitt Företag

Publicerad: