Alla tiders succé

NYHETER

Turnén som utklassar allt den här sommaren

Gyllene Tider utklassar alla på vägarna i sommar.

Kalasturnén – med namn som Thomas Di Leva, Infinite Mass och Marit Bergman – har till exempel inte sålt en tiondel så många biljetter.

– Jag tycker inte alls att det är konstigt, säger Pange Öberg, turnéledare för Kalas 2004.

Foto: Gyllene tider har sålt 450 000 biljetter medan Kalas-turnén bara har lockat 25 000 biljettköpare.

Gyllene Tider regerar just nu. De säljer överlägset mest skivor och lockar så mycket folk till sina spelningar att flera extrakonserter har lagts till i sommarens turnéplan.

Men för resten av branschen går det inte lika bra. Medan Gessle & co har sålt nästan en halv miljon biljetter får turnépaket som Kalas, Diggiloo och Tältprojektet slåss om sommarens rester.

– Gyllene Tider spelar i en division för sig. Det finns knappt något internationellt band som skulle klara av vad de gör i sommar, säger Catarina Oscarsson på konsertarrangören EMA Telstar.

Kalas smalare

Årets Kalasturné är ett bra exempel på det.

Trots att populära artister som Thomas Di Leva, Infinite Mass, Marit Bergman, Melody Club och Nic and the Family finns med i år hoppas turnéledare Pange Öberg kunna sälja ”bara” 35 000 biljetter – uppdelat på 12 konserter.

– I hela landet är vi uppe i 25 000 sålda biljetter just nu, säger han.

Gyllene Tider har ju på egen hand sålt 450 000 biljetter i sommar. Är det inte väldigt stor skillnad om man jämför med Kalas-turnén?

– Nej, jag tycker inte alls att det är konstigt. Kalas är inte en familjevänlig turné på det sättet.

Hur tycker du att Kalas 2004 har gått jämfört med tidigare års turnéer?

– Jag vill inte jämföra med tidigare turnéer. 2002 hade vi Kent och Thåström, och det är klart att vi sålde fler biljetter då. Men det finns bara ett Kent, och det finns bara en Thåström.

Hur mycket har vädret påverkat biljettförsäljningen?

– Väldigt mycket. Eftersom vi har en ung publik säljer vi inte så mycket på förköp, och då har vädret stor betydelse. Om vi lyckas nå målet på 35 000 biljetter är det en ordentlig fjäder i hatten med tanke på det pissväder vi har haft, säger han.

Andra turnépaket lockar också jämförelsevis lite folk. Till Tältprojektet med Magnus Uggla och Lena Philipsson har det bara släppts 38 000 biljetter – uppdelat på 17 spelningar.

Wells drar publik

– Men säljer vi slut på dem är det ändå bra gjort. Det går inte att jämföra sig med Gyllene Tider, säger Catarina Oscarsson, på EMA Telstar.

Undantaget i Sommar-Sverige stavas möjligen Rhapsody in rock. Robert Wells ambulerande opera/rock-spektakel lockar fortfarande storpublik.

– Rhapsody är ett tungt, inarbetat namn. Jag tror inte att Gyllene Tiders framgångar har påverkat oss negativt, vi är ju en mer vuxen föreställning, säger presschef Magnus Stråberg.

Överlägset störst

Så mycket har de olika turnéerna och festivalerna sålt.

Jon Forsling