Loggor för miljoner – skattebetalarna får stå för notan

Av: Karin Ahlborg

Publicerad:
Uppdaterad:

Nu satsar svenska kommuner på att synas: Många som egentligen inte vet vad de gör

1 av 15
Göteborg Logotypen till Göte­borg&Co, som ägs av bland andra Göteborgs stad och Göteborgs­regionen, kostade närmare en miljon att ta fram.

Stockholm betalade fyra miljoner för sin nya logotyp.

Göteborg en miljon.

Köping blott 12 000.

Det råder logotyps- och sloganyra bland våra ­kommuner.

VINNARE Köping kom billigt undan i logotyp-racet. Efter tv-succén ”I en annan del av Köping” som visades på TV4 fick kommunen köpa loggan som använts i serien för 12 000 kronor.
Foto: PETER WIXTRÖM
VINNARE Köping kom billigt undan i logotyp-racet. Efter tv-succén ”I en annan del av Köping” som visades på TV4 fick kommunen köpa loggan som använts i serien för 12 000 kronor.

Skyll på New York om du blir lätt utmattad av deviser som ’’Skurup – en vanlig ovanlig kommun’’ eller ’’Det upplevelsenära Vännäs’’ för det var där det började.

På 1970-talet knäade New York rejält, det fanns inte pengar till brandmännens löner och inte till lärarnas heller.

New York en succé

I ett desperat försök att dra till sig turistpengar skapades ’’I ❤ NY’’ och upphovsmännen trodde att kampanjen skulle hålla i ett halvår. Nu är den inne på sitt trettio­sjunde år.

– Det var första framgångsrika försöket att marknadsföra en plats, säger Julian Stubbs, som bland annat skapade ’’Stockholm – the capital of Scandinavia’’ 2003.

Den kampanjen i sin tur har smittat av sig ner till minsta kommun som anser att rätt logotyp och en fiffig slogan är ­slussen till välgång.

– Det är för många platser som försöker sig på den här typen av marknadsföring utan att veta vad de egentligen gör.

Tvungna att förklara

I Kristianstad brände man drygt fem miljoner på en ny logotyp och jippon kring sin ’’Spirit of food’’-kampanj.

I Karlstad fick kommunen skicka med en förklaring till sin nya logotyp för 150 000 kronor eftersom ingen begrep vad den lilla fluglorten i övre vänstra hörnet skulle föreställa; det var en symbol för grader, alltså temperatur, alltså varmt, alltså för att det är sol i Karlstad.

I Ludvika surnade folk till när kommunen ville ändra sin logga så att A:et består av en dalahäst. Skulle det månne tolkas som en häst som hette Ludvik? Det ska kosta 400 000 kronor. Beslutet är inte fattat än.

Flyttar verkligen folk till ett nytt ställe för att de har en slogan som ’’Region Halland – Bästa livsplatsen’’?

– Ja, om det verkligen är så. Det är kanske svårt att bevisa. Men ofta handlar det om att stärka sina egna ­invånare, ­säger Stubbs.

Publicerad: