Nordea utsatt för nytt internetbedrägeri

NYHETER

Lockar kunderna med bilar och datorer i lotteri

1 av 3 | Foto: Här är det nya bedragar-mejlet.

Nordeas internetbankkunder är åter utsatta för bedrägeriförsök.

Den här gången lockar skojarna med bilar och bärbara datorer.

– Man ska bara slänga det i papperskorgen, säger Nordeas presschef Boo Ehlin till aftonbladet.se.

Under hela hösten har mejl med storbanken Nordea som avsändare landat i svenska mejlboxar. Meddelandet har varit skrivet på dålig svenska och handlat om hur man gör sina banktjänster på internet säkrare.

Enligt Nordea har knappt 100 kunder gått i fällan det senaste året – och blivit av med pengar. Men eftersom bedragarna använt sig av samma formuleringar har offren blivit allt färre.

Nu gör internetskojarna ett nytt försök. Den här gången handlar det om fina lotterivinster.

Så här står det i mejlet:

”Vi gratulerar alla våra kunder på Bankens jubileum!

Det glädjer oss att meddela att därvid får Ni en chans att bli vinnare i vårt lotteri.

Detta är en unik möjlighet att vinna en bil, en bärbar dator samt övriga minst hundratals priser.

Var med i lotteriet nu!”

Klickar man på den bifogade länken dyker en inloggningssida upp, mycket lik Nordeas egen.

För bankens presschef Boo Ehlin är den nya bluffmetoden en nyhet.

– Det här är första gången som någon skickat ut lotterigrejer. Vi får kolla upp det här, säger han till aftonbladet.se.

Vad säger du om att ni drabbas igen?

– Det är våra kunder som drabbas. Det är väldigt tråkigt. Men när man är största banken så vänder man sig mot oss för att ha största chansen att hitta våra kunder.

Vad ska man göra med ett sådant här mejl?

– Man ska slänga det i papperskorgen.

Vad gör ni på Nordea för att hindra det här?

– Det är information som är viktigast. Vi informerar om det här på vår hemsida och på vår inloggningssida.

Läs också:

Johanna Melén