”Smitare kommer ofta undan”

NYHETER

Straffet är fängelse – men bara fem procent åker fast

Bara fem procent av alla smitare åker fast.

Och bara hälften av dessa döms för smitning.

– Vi besiktigar bilar varje år. Jag tycker det är dags att börja kontrollera förarna också, säger polisen Tommy Sjögren.

Smitaren som mejade ner Olle Bergqvist på Nynäsvägen på söndagskvällen är ingen okänd företeelse.

– Vi vet att det är många som håller på med vansinnesfärder som man videofilmar och sen säljer, säger Tommy Sjögren, förundersökningsledare vid Söderortspolisen i Stockholm.

Många fall

– I just det här fallet vet vi inte med säkerhet om bilarna kappkörde. Men vi har sett många liknande fall. Och det är många som kommer undan eftersom man sällan hinner få uppgifter om registreringsnummer till exempel.

Förarna som stoppas och grips efter vansinneskörningar är inte sällan totalt oförstående.

– Vi tog en i Västberga allé som kom upp i 126 kilometer i timmen efter ett rödljus på en 50-sträcka. Han blev av med körkortet men sa att att det var vårt fel, att han inte kunde jobba längre och att han skulle gå i konkurs. Att det var han som kört 76 kilometer för fort på en 50-sträcka verkade han inte bry sig om.

Fängelse

Straffet för smitning från en olycksplats är upp till ett års fängelse.

Dessutom blir föraren av med körkortet – om han eller hon har något körkort vill säga.

– Det är praktiskt taget gratis att köra olovligt. Och straffet för en olovlig körning i lilla Hultsfred är samma som tio olovliga körningar i Stockholm, säger Tommy Sjögren.

– Vi vet vilka de här förarna är. Vi vet vilka rattfyllona är också. Men vi kan inte göra något, eftersom vi inte kan stoppa dem från att köra igen.

Fler tipsar

Polisens bästa hjälp i jakten på olämpliga bilförare är tips.

– Allmänheten reagerar mer och mer på det här. Så man tipsar oss allt oftare. Och vi tar förarna när vi ser dem, men sen sätter de sig bakom ratten igen.

Tommy Sjögren är också kritisk till att rattfyllerister sällan döms till fängelse trots allvarliga olyckor.

– Maxstraffet är idag två års fängelse för grovt brott. Men man undrar ibland hur grovt det ska vara för att rätten ska utdöma fängelse. Det behövs inga nya lagar här, det finns en lagstiftning men den måste användas.

”Inför förarkontroll”

Tommy Sjögren vill stärka möjligheterna att identifiera och stoppa olämpliga förare innan olyckan händer.

Ett sätt kan vara att införa obligatoriska förarprov med jämna mellanrum för att få behålla körkortet.

– Vi kontrollerar bilarna varje år vid kontrollbesiktningar. Jag tycker det är konstigt att vi inte kontrollerar förare också, säger han.