Mejla

Natalia Kazmierska

Ledarna överträffar alla fackpampar

Vad är det för organisation som behöver en bilpolicy, så att inte cheferna köper lyxbilar för medlemspengar?

Ledarna har överträffat alla fackpampsskandaler hittills.

När vi i programmet 200 sekunder granskade fackordföranden i Transport för ett par år sedan fann vi krognotor som bröt mot förbundets regler: det hade druckits både jägermeister och likör. Smaskats hummer och ostron på representationsmiddagar. 

Ändå känns det klassiska fackpampsslöseriet som en shot i champagnehinken när man tar del av grävreportrarna Mattias Sandbergs och Richard Aschbergs avslöjanden om Ledarna – ett fackförbund utöver det vanliga, en girighet så vulgär att Stureplansstekare framstår som moraliska rättesnören.  

Jag menar, vad är det för en organisation som behöver en bilpolicy för de högsta cheferna? Den nu sparkade VD:n Per Hedelin använder en Porsche för medlemmarnas pengar. 

 

Efter Aftonbladets granskning har förbundet därför tvingats införa bilregler. Fackpampstyglar, alltså. Ett maxtak på tolv prisbasbelopp, det blir drygt en halv miljon kronor 2019, för att inte cheferna ska gasa iväg med de allra dyraste lyxåken. 

Precis som Ledarnas ilskna medlemmar skriver på förbundets hemsida: till och med toppchefer i det privata näringslivet skulle tycka att det var en smula olämpligt. Inte ens en bank-vd skulle skamlöst parkera sin Porsche utanför jobbet utan att rodna. 

Nu behöver man förmodligen införa en valsafari-policy, en korallrevsdykar-policy och en fallskärmspolicy. 

Det är nämligen sånt miljontals kronor av medlemmarnas avgifter slösats på. 

En del av dessa medlemmar är säkert finanstoppar med egna feta plånböcker. Men lika många är mellanchefer inom offentlig sektor, som själva ständigt granskas och måste stå till svars. 

 

Det gäller dock inte chefernas bossar i Ledarna, som försett sig med högre lön än statsministern. När Aftonbladets reportrar begär att få se representationskostnader så har förbundet vägrat lämna ut dem, av hänsyn till facktopparnas ”integritet”. Tidigare ordföranden Annika Elias, som flugit businessclass till USA för att ”hämta inspiration” och tagit med sin make på flera andra tjänsteresor, har vägrat ställa upp på intervjuer.

Det väcker misstanke om att det finns mer – förutom den Islandskonferens, Åretrippar, Mallorca-resor, lägenhetskontrakt, privata sjukförsäkringar, lyxhotellvistelser, mountainbike-äventyr och tjusiga operabesök som Aftonbladet redan avslöjat.

”Ni bidrar till nidbilden av chefer som girigbukar” skriver en arg medlem på Facebook.

Än värre är att man med sitt kungliga leverne slängt bilden av seriöst fackligt arbete under bussen, eller framför sportbilen, för att tala Ledarna-språket.

avNatalia Kazmierska

ARTIKELN HANDLAR OM

Ledarna

Porsche