Vill bygga 300 000 Volvobilar i Kina

Publicerad:
Uppdaterad:
Volvos fabrik i Chongqing där de tillverkar modellen S40. Bilden är från 2008.
Foto: Scanpix.
Volvos fabrik i Chongqing där de tillverkar modellen S40. Bilden är från 2008.

NYHETER

Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina, men avser att behålla verksamheten i Sverige intakt, framgår det av planer som presenterats för Kinas myndigheter.

Li Shufu, grundare och ägare till Zhejiang Geely Holding Group, som är på väg att köpa Volvo Personvagnar från Ford.
Foto: Scanpix
Li Shufu, grundare och ägare till Zhejiang Geely Holding Group, som är på väg att köpa Volvo Personvagnar från Ford.

Geely vill göra Volvo lönsamt genom en stor produktion av Volvobilar i fabriken i Peking, men verksamheten i Sverige ska behållas, inklusive produktionsanläggningar, Volvo Personvagnars huvudkontor och utvecklingsavdelning.

Det framgår av dokument som Geely lämnat in till kinesiska myndigheter som ska godkänna affären, rapporterar Reuters.

Geely räknar med en preliminär uppgörelse om att köpa Volvo PV från Ford i februari och att affären ska vara slutförd i maj. Priset hamnar mellan 1,5 och 2 miljarder dollar, enligt Reuters källa.

Räknar med 703 miljoner dollar i vinst

Zhejiang Geely Holding Group räknar med att Volvo ska gå jämnt upp 2011 och att vinsten 2015 ska bli 703 miljoner dollar. Moderbolaget kommer att bilda ett separat bolag för att köpa Volvo. Utländska investerare och det Hongkonglistade dotterbolaget Geely Automobile ska äga 51 procent av bolaget.

Enligt dokumentet tänker Geely behålla Volvos varumärke som kvalitetsbil oförändrat, men "förbättra det med utveckling på växande marknader" och komplettera med "mer fashionabla, dynamiska och passionerade internationella inslag".

En talesman för Geely ville inte kommentera uppgifterna, som Reuters fått av en "välinformerad källa".

Frågor återstår

När svenska regeringens fordonssamordnare Jöran Hägglund i förra veckan besökte Kina för att diskutera Volvoaffären med Geely och kinesiska myndigheter sade han att affären inte kommit så långt som parterna velat ge sken av, utan att en rad frågor återstår att lösa.

Enligt dokumenten som lämnats in till de kinesiska myndigheterna planerar Geely att bygga en ny fabrik i Peking som ska producera upp till 300 000 Volvobilar per år, säger en välinformerad källa till Reuters.

Det skulle i så fall innebära nästan fördubblad produktion. Förra året tillverkade hela Geelygruppen 321 900 fordon, vilket var en ökning med 45 procent jämfört med året innan. Geely har satt upp ett optimistiskt säljmål: två miljoner bilar om året 2015.

Analytiker menar dock att målet att Volvo ska vara i balans redan 2011 är svårt att nå.

– Det är optimistiskt, eftersom det måste byggas en fabrik först, och sedan kan det ta tid för kinesiska köpare att acceptera en inhemskt producerad Volvo, säger John Zeng, analytiker på IHS Global Insight.

TT

Publicerad: