Lastbilar i krock på E6 – varning för halka

NYHETER

SMHI varnar för ishalka i Dalarna under torsdagen.

Enligt Trafikverket råder liknande väglag i stora delar av landet.

På E6 i Västra Götaland har flera olyckor inträffat.

Foto: Robert Betzehag / Rescue Photo
Flera olyckor med lastbilar inblandade på E6 i Munkedal vid Dingle, E6 helt avstängd på en lång sträcka då flera olyckor inträffat inom några kilometer.

Nu flyter trafiken igen på den olycksdrabbade sträckan av E6 i Västra Götaland. Efter flera olyckor med lastbilar på några kilometer av vägen stod trafiken helt still.

– Framkomligheten är lite begränsad, men det rullar, säger Pär Aronsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Två lastbilar blockerade tidigare körfälten i båda körriktningarna.

Polisen kan inte säga vad som orsakat olyckorna.

– Det är halt, väldigt halt på platsen, och halkan spelar in, säger Tommy Nyman.

Halt i flera delar av landet

Under torsdagen riskerar vägarna i södra delen av Dalarna att bli mycket hala.

SMHI varnar för regn som kyls ner och orsakar halkan.

Klass 1-varningen utfärdades på morgonen, men det är framför allt senare under dagen som man tror att halkan kan bli svår. Enligt vädertjänstens prognos fryser det till mitt på eftermiddagen.

Varningen gäller hela Dalarna, förutom Dalafjällen.

Förrädisk is

Enligt Trafikverkets pressinformatör Bengt Olsson är det inte bara bilister i Dalarna som bör vara försiktiga.

– Det ser likadant ut i stora delar av landet – från Västra Götaland och Örebro upp till Norrbotten. Det var mildare och föll regn i går, men nu har temperaturen sjunkit och då bildas svartis, säger han.

Svartis är ett mycket tunt islager på vägbanorna.

– Man kan inte köra som en vanlig sommardag bara för att man har dubbdäck, säger Bengt Olsson.

Experten: Tänk på avståndet

Men Aftonbladets motorexpert Robert Collin poängterar att dubbdäck ändå alltid är att föredra vid halt väglag.

– De slits såklart med tiden, men inte mer än vanliga däck. Det gör att du kommer att ha bättre grepp med dubbdäck, säger han.

Robert Collin säger att det finns flera saker förare kan tänka på för att köra säkert vid halka. Att hålla nere hastigheten är en av dem.

– Grundtipset är att hålla större avstånd till andra bilar. Bromssträckan blir mycket längre vid halka. Var uppmärksam på att väglaget kan förändras väldigt snabbt, du kan ha åkt flera mil på en regnblöt väg, när det plötsligt blir ishalka.

Bästa tipsen i halkan 00:55
ARTIKELN HANDLAR OM

Väder

SMHI

Trafik