Facebooks kovändning – släpper ryska trollannonser

NYHETER

Kritiken mot Facebook har varit stenhård sedan sajten erkänt att man sålt annonser till ryska propagandasajter under det amerikanska valet.

Efter hot om lagstiftning vidtar nu Facebook ett flertal åtgärder.

Foto: Kay Nietfeld / TT / NTB Scanpix
Så kartläggs du av Facebook 01:21

Facebook kommer att ge den amerikanska kongressens utredare cirka 3 000 politiska annonser som en rysk så kallad trollfabrik producerade och publicerade i det sociala nätverket månaderna före och efter förra årets presidentval.

Det uppgav grundaren och vd:n Mark Zuckerberg på torsdagskvällen. Tidigare har Facebook sagt att man inte ska offentliggöra annonserna.

Men efter att politiker hotat med hårdare lagstiftning kring politisk annonsering tvärvänder man – och genomför samtidigt en rad åtgärder för att stävja kritikerna, som hävdar att nätverket utnyttjas för att manipulera väljare.

Zuckerberg presenterade igår ett niopunktsprogram, som bland annat går ut på att alla Facebooksidor måste lista vilka annonser de köpt, och vilka de har riktat dem till.

Därmed bemöter man kritiken mot så kallade ”dark ads”, en typ av annons som skapat en het debatt i USA, då den ger annonsköparna (i det här fallet partier eller politiker) möjlighet att skicka riktade budskap till enskilda personer. Eftersom ingen annan än mottagaren ser dem blir det svårt för både myndigheter och medier att granska dem.

De 3 000 annonserna från den ryska "trollfabriken" kunde kopplas till 470 Facebookkonton. Det sammanlagda värdet uppges vara drygt 1 miljon kronor. Annonseringen pågick fram till i maj 2017, och Facebook har sedan dess ändrat sina regler och stängt ned kontona.

USA:s underrättelsemyndigheter är övertygade om att Ryssland påverkade presidentvalet 2016, däribland genom att använda sig av sociala medier och så kallade "troll" för att sprida falska nyheter i syfte att påverka folks åsikter. Flera utskott i kongressens två kamrar utreder anklagelserna om rysk inblandning i presidentvalet.

Senare i höst ska Trumps digitala kampanjchef Brad Parscale vittna för representanthusets underrättelsekommitté. Utredarna vill veta om Parscale och hans stab utbytte information med Ryssland för kampanjer på sociala medier.

Facebook lät annonsörer vända sig till "judehatare" 00:26
Så stoppar du fejkade vänförfrågningar på Facebook 00:60