De kör bil – för miljoner

1 av 4 | Foto: SCANPIX

avRichard Aschberg

NYHETER

En rad riksdagsledamöter har sedan 2011 kvitterat ut bilersättningar på närmare en kvarts miljon var.

Michael Svensson (M) i Falkenberg toppar listan och tar ibland bilen för att kunna ta med sig familjen på resor.

– Likaväl som jag kan flyga kan jag köra bil eftersom jag trivs med det, säger han till Aftonbladet.

Majoriteten av politikerna som är med på topplistan över bilersättningar får också ett årskort på SJ av riksdagen.

– De kan välja vilka årskort de vill ha, säger Mats Lindh på riksdagens enhet för ledamotsservice.

Årskorten kostar upp till 89 100 kronor per person.

”Tåg är inte så enkelt”

Per Svedberg (S) i Hudiksvall är en av dem som har kört bil för närmare en kvarts miljon - trots att han har årskort på järnvägen.

– Det är naturligtvis en avvägning. Tåg är inte så enkelt om man vill bevaka Norrland och Norrlands inland, säger han.

Kör du bil till Stockholm?

– Det händer när det krävs. Men majoriteten av gångerna åker jag tåg.

”Har udda tider”

Per Lodenius (C) i Norrtälje kör bil till riksdagen - trots att det gå bussar.

– Vi har udda tider och jag vet egentligen aldrig när jag slutar. Om jag skulle åka buss måste jag byta flera gånger eftersom jag bor på landet, säger Lodenius.

– Jag har gjort bedömningen att det för mig är lättast, smidigast och ger mest tidsvinst att ta bilen.

Alla ledamöter har fria parkeringsplatser mitt inne i Stockholm.

”Har inget dåligt samvete”

Michael Svensson i Falkenberg toppar listan och har kvitterat ut mer än en tredjedels miljon i bilersättning under den aktuella perioden.

– Jag är ute och kör jättemycket. Jag älskar mitt uppdrag. Jag sitter i utbildningsutskottet och är ute och besöker väldigt mycket skolor.

Även om det går snabbast att flyga om han ska till riksdagen så väljer han ända bilen då och då.

– Ibland har jag en son eller dotter med mig i bilen upp, säger han.

Ledamöterna får 26:50 kronor, varav 18:50 är skattefria, per mil de kör.

Enligt resereglerna ska de "välja färdmedel med hänsyn taget till tids-, kostnads- och miljöaspekter, om det inte finns särskilda motiv för något annat."

– Jag har inget dåligt samvete. Men jag håller med om att jag kör extremt mycket, säger Michael Svensson.