Biltunneln förvandlades till ett eldhav - 39 dog

NYHETER

På måndag börjar rättegången kring Mont Blanc-katastrofen

Foto: Utbränd Biltunneln genom Mont Blanc förvandlades till ett eldhav när en lastbil lastad med margarin fattade eld. Bland de åtalade finns Volvo lastvagnar.

När lastbilen började brinna förvandlades biltunneln till ett eldhav - 39 människor dog.

På måndag inleds rättegången som ska försöka bringa klarhet i vad som hände vid branden i Mont Blanc-tunneln för snart sex år sedan.

Bland de åtalade finns Volvo Lastvagnar, som tillverkat lastbilen.

Anhöriga från Europas alla hörn väntas till den franska alpstaden Bonneville där domstolen under tre månader ska lyssna på vittnen och experter för att försöka komma fram till vilka som bär skulden till brandkatastrofen.

– Jag hoppas att vi till slut får veta vad som hände, så att vi kan sluta och ställa oss en massa frågor. Sedan önskar jag någon form av ”förlåt”, men på den punkten hyser jag inga större förhoppningar, säger Xavier Chantelot, talesman för anhörigföreningen.

Själv förlorade han sin svärmor, sin svägerska och hennes fästman i branden.

Fast i ett eldhav

Det var den 24 mars 1999 som en belgisk Volvo FH12 lastad med margarin plötsligt började brinna. Lastbilen som var på väg söderut hade då kört igenom drygt halva tunneln.

Efter några minuter fattade lasten av margarin eld och tunneln förvandlades till ett eldhav som tog 39 människors liv.

De flesta har aldrig kunnat begravas, något som ytterligare försvårat sorgearbetet för många av de anhöriga, som är katoliker. Förutom att de inte har någon grav att gå till är kremering inte rekommenderat av katolska kyrkan.

Själva tunneln förstördes så allvarligt att det tog nästan tre år att reparera den.

Volvo bland de åtalade

Bland de 16 åtalade finns Volvo Lastvagnar som tillverkat bilen som gav upphov till tunnelbranden.

– Det känns olustigt att vara en del av det här. Samtidigt är det väldigt viktigt att i domstol försöka få klarhet i vad som hänt, säger Tommy Kohle, informationsdirektör på Volvo Lastvagnar.

En av domstolens uppgifter blir naturligtvis att försöka fastställa varför Volvolastbilen över huvud taget fattade eld. En teori gör gällande att det någonstans i bilen uppstod ett plötsligt oljeläckage.

Andra tror att det handlar om att filtret som renar luften innan den går in i motorn fattade eld.

– Teorin är att en glödande cigarettfimp skulle ha sugits in i bilens luftintag och sedan satt eld på filtret, säger Kohle.

"Volvo mörkade uppgifter"

Den teori som hittills orsakat mest debatt gör gällande att det skulle ha funnits ett fabrikationsfel på motorn och att det felet skulle ha negligerats av Volvo.

Uppgifterna har upprepade gånger cirkulerat i franska medier.

Tommy Kohle säger att det fanns ett fel på vissa FH12-lastbilar, men att de 6 000 bilarna det rörde sig om kallades tillbaka och att felet åtgärdades. Enligt honom tillhörde dessutom olycksbilen en annan serie.

Målsägarna har dock en annan uppfattning och det blir domstolens sak att ta ställning till de motstridiga uppgifterna.

För advokaten Alain Jakubowicz, som företräder de flesta av offrens familjer, är Volvos roll dock inte avgörande.

– Att en bil börjar brinna, det ligger ändå inom ramen för det möjliga. För oss är det frågan om säkerhetsåtgärder som är central, säger han och menar att den största skulden till olyckan ligger på tunnelbolagen.

200 målsäganden i rättegången

TT