Hjärnan har lagt av när du börjar känna dig matt

NYHETER

Håll den i trim med råg, keso, andningsövningar och positivt tänkande

Tänk positivt, andas lugnt och håll blodsockret på en hög nivå om du vill göra ditt bästa på högskoleprovet.

Försök inte pigga upp dig med godis.

För då kommer du inte att kunna använda hjärnans fulla kapacitet.

Glykemiskt index är lösenordet när det gäller att hålla hjärnan i topptrim.

Idrotts- och hälsopsykologen Stina Karlsson vet hur man förbereder sig allra bäst för en prestation som högskoleprovet.

- Det viktiga är att hålla uppe blodsockernivå, att inte tillåta några svängningar, säger Stina Karlsson.

Hjärnan reagerar först

- Så just glykemiskt index är rätt bra om man har koll på. Det innebär att man ska ha ätit långsamma kolhydrater. Ingen pasta, ris, potatis eller vitt bröd. Socker framförallt, det är absolut förbjudet!

Men är det ändå inte ganska bra att pigga upp sig med godis så där på kort sikt när det bara gäller en dag eller några timmar?

- Nej, det är det absolut inte. Äter du en chokladbit eller något sånt dippar blodsockret snabbt, du får en svacka och insulinavsöndringen sätter igång. Och insulinet har ingen stoppknapp.

- Och när du börjar känna dig litet matt har du tappat koncentrationen för länge sedan.

- Hjärnan är det första organ som reagerar när blodsockret sjunker.

Kall pasta är bra

Stina Karlsson förklarar att man kan börja redan dagen innan med en ordentlig middag utan snabba kolhydrater. Några frukter är bra att ta till efterrätt. Alkohol är bannlyst.

En riktigt bra matsäck med rätt sorters bröd och rätt sorters pålägg för att hålla blodsockret på den jämna nivån är viktigt.

Kan man sedan gå ut på lunchen och få riktig mat till lunch är det bra.

- Alternativt en kall pastasallad med mycket grönsaker. I kall pasta är kolhydraterna långsamma säger hon.

Och hur gör man för att förbereda sig mentalt?

- Det gäller att vara lugn. Man ska försöka förbereda sig med några gamla prov, det är a och o. Inte gå in i något katastroftänkande om man inte klarar en uppgift utan tänka positivt.

Inte tappa självförtroendet

- Fokusera på att varje ny uppgift är ny. Tänka på att det kommer grejor längre fram man kan lösa. Inte gå in i en negativ spiral, då förlorar man självförtroendet.

Stina Karlsson tipsar om att man kan göra några andningsövningar för att sänka stressnivån och pulsen.

- Lägg ner pennan innan du börjar med varje nytt delprov och ta tre djupa andetag. Det sänker faktiskt pulsen litet grann för den är hög när du är spänd.

Så äter du för bästa koncentration

Så gör du för att vara på topp mentalt

Simone Söderhjelm