Morgonljus bästa medlet mot trötthet

avAnna Petersson

En kvarts morgonljus på våren hjälper mot förlorad nattsömn

Foto: COLOURBOX

Vårljuset ökar inte bara våra lyckokänslor och gör oss piggare.

För den som sover för lite kan det räcka med en kvarts morgonljus för att ta igen en förlorad nattsömn.

– På morgonen är vi som allra mest mottagliga för dagsljus. För den som inte har sovit tillräckligt räcker ofta morgonljuset för att bli pigg igen, säger ljusforskare Arne Lowden vid Stockholms universitet.

Vårljuset påverkar våra hormoner på flera sätt. Sömnhormonet melatonin som vi har rikligt av under vintern utsöndras mindre.

Vi blir piggare och mer aktiverade. Dessutom får vi ett adrenalinpåslag som gör att hjärtat slår snabbare och att hjärnan syresätts bättre.

Uppmärksammar andra

– På det viset blir vi mer koncentrerade och uppmärksamma på vår omgivning. Vi kan också njuta mer av människor runt omkring oss, säger Arne Lowden.

De kroppsliga förändringarna gör att många blir förälskade.

– De stora skillnaderna i ljus går inte bara att se hos människor utan också hos djuren. Ofta infaller parningssäsongerna under våren.

Kan ge depression

Men vi blir inte bara lyckliga och pigga av vårljuset. Den första reaktionen som kommer är trötthet och för vissa människor kan övergången mellan vinter och vår leda till depression.

– Kroppen hinner inte ställa om sig mellan de stora skillnader i ljus som vi tar emot. Det märks särskilt här i Norden där det är stora skillnader mellan årstiderna, säger Arne Lowden.

Mår bäst på sommaren

En tredjedel av alla kvinnor känner nedstämdhet just när ljuset kommer och en fjärdedel av alla män. Så många som två procent får så stora depressioner att de kan behöva hjälp. Denna typ av problem är dock övergående.

– Sommaren är den tid på året då minst människor är deprimerade, säger Arne Lowden.