SAS-plan tvingades nödlanda - bränslet tog slut
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-07-18
Det fullsatta SAS-planet lyfte i Chicago och skulle landa i Stockholm.
Men i stället blev det nödlandning i Helsingfors - på grund av soppatorsk.
Vid landningen i Helsingfors visade det sig att SAS-planet hade ett halvt ton för lite i tankarna, skriver DN i dag.
Bränslebristen uppstod under en bränslekrävande inflygning och ett avbrutet landningsförsök på Arlanda i dåligt väder.
Drog mer bränsle
Det konstaterades också att flygningen från Chicago drog mer bränsle än beräknat.
Detta lär hänt även vid andra tillfällen.
Dessutom drog extraflygningen från Arlanda till Helsingfors mer än beräknat.
Därför tvingades piloten anmäla nödläge på grund av bränslebrist när planet började närma sig Helsingfors.
Nödlandningen genomfördes utan problem.
Då hade planet endast 1,8 ton i tankarna.
Bryter mot regler
Det är ett brott mot en internationellt fastslagen bestämmelse som säger att ett plan av typen Airbus 330 måste ha 2,3 ton bränsle kvar vid landning för oförutsedda händelser.
- En bestämmelse som betraktas som helig, säger Mats Öfverstedt, operativ utredningschef i den svenska Haverikommissionen till DN.
Händelsen anmäldes till myndigheterna i Helsingfors och har lett till kritik mot SAS som uppmanas till förbättringar.
Tillbudet inträffade den 3 oktober förra året.
Mira Micic