Bedrägerier mot Swedbank – igen

Av: Victor Stenquist

Publicerad:
Uppdaterad:

Ny metod för att lura Swedbanks kunder

1 av 3 | Foto: Fredrik Streiffert

Bedragarnas uppfinningsrikedom tar aldrig slut.

Swedbanks kunder har utsatts för ännu en metod där skurkar vill ha deras uppgifter.

– Det har drabbat kunder som inte har virusskydd på sina datorer, säger Emma Bergfeldt på Swedbank.

För tredje gången på bara ett par månader har Swedbanks kunder drabbats av en ny bedrägeriattack.

Banken har än en gång tvingats publicera en varning på sin hemsida.

Fejkat popup-fönster

”Vissa kunder som försöker logga in på Swedbanks och sparbankernas internetbank kommer till en felaktig inloggningssida som inte ser ut som vanligt. Bland annat sker inloggning i ett s k pop-up-fönster, det vill säga ett fönster som öppnas ovanpå det ordinarie fönstret. Något sådant förekommer inte i normala fall”, skriver banken.

Det nya bedrägeriförsöket upptäcktes under helgen, men enligt Swedbanks pressavdelning ska inga kunder ha blivit av med några pengar den här gången.

– De har fått upp en falsk webbsida och då har man lämnat ifrån sig sina koder. Det är ett tiotal kunder som drabbats, vilket är ganska begränsat med tanke på vår kundbas på 3,3 miljoner, säger Emma Bergfeldt, presskontakt på Swedbank.

Dåligt virusskydd

De av Swedbanks kunder som drabbats är de med dåligt eller obefintligt virusskydd på sina datorer, enligt Bergfeldt.

– Det sägs att virus nu inte är längre än 2-3 klick bort på nätet. Är det så att man klickat in sig på den falska sidan uppmanar vi kunderna att kontakta oss, säger hon.

Under september drabbades bankens kunder att två andra bedrägeriattacker. I båda fallen uppmanades kunder i ett mejl att följa en länk till en inloggningssida.

Läs mer om de attackerna här och här.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN