Äntligen - i centrum

Publicerad:
Uppdaterad:

Från strykpojke till vinnare på ett år - Aftonbladet synar Leijonborgeffekten

GÄST HOS VERKLIGHETEN Börsmäklaren Henrik, 28 och arbetslösa Sofia 23, värmer upp Lars Leijonborg inför kvällens partiledarutfrågning på en informell kafélunch.
Foto: HANNA TELEMAN
GÄST HOS VERKLIGHETEN Börsmäklaren Henrik, 28 och arbetslösa Sofia 23, värmer upp Lars Leijonborg inför kvällens partiledarutfrågning på en informell kafélunch.

För ett år sedan var han mobbad av de egna och höll på att förlora jobbet.

Nu har den jamande kissen blivit en tiger som lärt sig ryta.

Folkpartiets Lars Leijonborg, 52, har blivit borgerlighetens mest otippade trumfkort.

Aftonbladet kartlägger "Leijonborg-

effekten".

Det är den 24 augusti och folkpartiet har valupptakt i Uppsala. Tre veckor har gått sedan Lars Leijonborg presenterade kravet på språktest för invandrare. Frågan är het, opinionssiffrorna har klättrat från 4,7 till 7,1 procent.

SVT:s reporter vill veta om folkpartiet medvetet flirtar med invandrarfientliga väljare.

Lars Leijonborg spänner ögonen i tv-tittarna och konstaterar med sällan skådad skärpa:

- Den som är rasist och röstar på folkpartiet måste vara dum i huvudet.

Ett knappt år tidigare kämpade Lars Leijonborg för sin politiska överlevnad.

Valrörelsen ger honom rätt

Men vid en enhällig omröstning på landsmötet fick han förnyat förtroende.

- Om vi får uppvindar " om vi får en Leijonborgeffekt, då har vi ett regeringsskifte som i en liten ask, sa han i Aftonbladet.

Då var det ingen som trodde honom. Men valrörelsens första veckor gav honom rätt.

Från att ha varit svensk politiks "Stig Helmer" har Lars Leijonborg bröstat upp sig.

Den interna mobbningen har stärkt honom, han är inte längre lika mån om att vara alla till lags.

- Han sätter ner foten och har blivit mycket tydligare. Han har slutat läspa och lärt sig ryta i stället, säger medierådgivaren Paul Ronge.

Även ytan är ny. Lagom till valrörelsen har folkpartiledaren sett till att leja designern Camilla Thulin som sin personliga stylist.

Att folkpartiet skulle nå tio procent i valet var lika sannolikt som att Sverige skulle ta guld i fotbolls-VM. I dagens SvD/Sifo vill 9,6 procent av de tillfrågade lägga sin röst på Lars Leijonborg.

Tar från moderaterna

De nyfrälsta kommer främst från moderaterna, 45 procent. 23 procent plockar han från kristdemokraterna. Och 20 procent från socialdemokraterna.

Förra gången folkpartiet fick en partiledareffekt höll Bengt Westerberg i ordförandeklubban. Parallellerna är flera.

Westerbergs paradfråga i valrörelsen 1985 var kravet på eget rum i äldrevården. När det presenterades hade partiet bara drygt fyra procent. Ett par veckor senare åtta.

Lars Leijonborg blev lika förvånad över sprängkraften i språktestet, menar hans medarbetare.

Nu, liksom när Bengt Westerberg var partiledare, har folkpartiet ett helt batteri av informationsguruR att ta till i medvind. Flera av de etablerade pr-byråerna i Stockholm har startats av avhoppade folkpartister.

Men informatörerna är inte avlönade av partiet. Det handlar om ett informellt nätverk.

- Ju bättre det går, desto fler gamla medarbetare hör av sig och tipsar om nästa steg, säger en partimedlem.

Nytt i årets valrörelse är ungdomsträffarna. Uppvärmningen inför kvällens partiledarutfrågning var en kafélunch i Kungsträdgården med sju välartade medelklassungdomar i tjugoårsåldern.

Ett par studenter, en arbetslös, en aktiemäklare, en personlig assistent.

Det är varken en utfrågning eller ett valtal. Lars Leijonborg leder samtalet genom att ställa frågor om vad ungdomarna tycker är viktigt.

Han tar själv upp den första frågan - integrationen.

- Jag noterar att ingen av er har invandrarbakgrund. Vad tycker ni om segregationen i Sverige? frågar han.

På partihögkvarteret går träffarna under beteckningen "in-touch". Idén är hämtad från Vita huset. När amerikanska presidenter förlorar kontakten med verkligheten bjuds raskt några vanliga människor in för att uppdatera presidenten.

Tjuvstart med Kjærsgaard

Förra året fick Lars Leijonborg ett välkommet tillskott till den innersta kretsen i form av partisekreteraren Johan Pehrson, 34. Han har haft stort inflytande över strategin i integrationsfrågan.

Genom att först ta debatten med sverigedemokraten Sten Andersson och Pia Kjærsgaard, partiledare för Danskt folkeparti, fick Lars Leijonborg en tjuvstart i kampen om väljarnas uppmärksamhet.

Integrationen är en snackis både på jobbet och kring köksbordet och äntligen har folkpartiet fått en fråga som engagerar väljarna.

- Den handlar om det glömda Sverige, synen på kunskap, utanförskap, arbetslöshet och för all del, global solidaritet, säger Johan Pehrson.

Från m till fp - med samma politik

Exakt samma tankar går igen hos Mauricio Rojas, folkpartist sedan april 2001. Och exakt samma tankar presenterade han för moderaterna när han var moderat mellan 1999 och 2001.

- Jag känner igen mycket av Rojas i folkpartiets formuleringar, säger Ulf Kristersson, tidigare riksdagsledamot för moderaterna.

Mauricio Rojas har hjälpt till att göra folkpartiet mindre snällt. Och framgången har gjort Leijonborg mindre mesig.

Nu ska Lars Leijonborg göra folkpartiet till riksdagens tredje största parti och kamma hem femton procent i valet.

- Folkpartiet har alltid varit tvåa, näst bäst och Broder Duktig. Nu har Leijonborg lyckats markera vilka frågor det är som driver partiet. Det är själva Leijonborgeffekten, säger Paul Ronge.

I kväll 20.00 frågas Leijonborg ut i SVT. Sätt plus på partiledarens insats direkt efter programmet.

Elisabeth Lindham

Publicerad: