Så påverkas du av ”historiens största handelskrig”

NYHETER

Natten till fredagen trädde USA:s tullavgifter på kinesiska varor i kraft.

Sverige kan vänta sig billigare europeiska bilar – och dyrare apelsinjuice, märkesjeans och HD-hojar.

– Det är ett hot att ta på allvar, inte tomma ord som alla trodde från början, säger Kristin Magnusson Bernard, makroanalyschef på Nordea.

Game on – handelskriget är igång, rapporterar amerikansk media på fredagen.

Natten till fredagen infördes tullar på kinesiska varor till ett värde av cirka 300 miljarder kronor. Donald Trump har flaggat för att siffran senare kan stiga till över 4 800 miljarder kronor – mer än värdet av allt som USA importerade från Kina förra året.

– Det är ett hot att ta på allvar, det är inte tomma ord som alla trodde från början, säger Kristin Magnusson Bernard, makroanalyschef på Nordea.

1 av 3 | Foto: TT
Ketchup är en av de varor som kan komma att påverkas av handelskriget.

Billigare – och dyrare bilar

Svaret från Kina lät inte vänta på sig.”USA har kränkt WTO:s regler och startat det största handelskriget i den ekonomiska historien, skriver Kinas handelsministerium.

För att kompensera för USA-tappet kommer Kina nu sannolikt försöka plocka andelar på den europeiska marknaden, säger analyschefen. Varor som går via USA blir dyrare, och de via Kina blir billigare.

– Dels kan man tänka sig europeiska och japanska bilar kommer bli billigare, samtidigt som amerikanska bilar blir dyrare. Kina har nämligen lagt på tariffer på amerikanska varor men tagit bort på en del saker som går mellan Kina och Europa. Det är uppenbart att Kina letar nya allierade, säger Kristin Magnusson Bernard.

EU:s motdrag – dyrare ketchup

EU:s första motdrag har redan trätt i kraft. Det gör att en hel del varor från USA lär bli dyrare på den svenska och europeiska marknaden. På listan finns jeans, motorcyklar, bourbon (whiskey), jordnötssmör, tranbär och apelsinjuice.

Financial Times skriver dessutom att EU filar på vad för amerikanska varor man kan addera till listan. Det kan bli tomatketchup, fryst fisk, russin, resväskor och plåster – varor för 18 miljarder. Ketchupjätten Heinz tillverkar dock redan all ketchup för den europeiska marknaden på kontinenten, skriver DI.

Hur kommer det här att märkas i plånboken?

– Det beror ju jättemycket på konkurrenssituationen för de här olika varorna. Om du är någon som ska ska sälja jordnötssmör till slutkonsumenten, kommer du välja att höja priset för att få täckning för de här tarifferna, eller kommer du hålla priset konstant och ta smällen i din egen lönsamhet, för att behålla marknadsandelar?

Troligtvis kommer redan dyra varor från USA att bli ännu dyrare, medan billigare varor inte går upp lika mycket i pris.

– Det är lite tidigt att säga exakt vad det här kommer få för effekt i plånboken. Det kan vara lättare att höja priset på märkesjeans än vad det är att höja priset på amerikanska märken som vi inte ser som högstatusmärken. Köpstarka konsumenter kanske är villiga att smällen för att fortsätta köpa sina Rag & Bone eller vad det nu kan vara, säger Kristin Magnusson Bernard.

Kan bli frihandelsavtal – med Australien

På världsmarknaden kommer omvärlden att försöka hitta nya samarbetsparters – till exempel Australien.

– Resten av världen försöker egentligen göra två saker; ställa om så att man kan låta bli USA och handla med någon annan, men också att det på sikt börjar diskuteras nya frihandelsavtal. Exempelvis mellan EU och Australien.

I USA ser handelskriget ut att innebära förlorade jobb, enligt Nordeas globala chef över makroekonomisk research.

– Det vi har sett tecken på är just att producenterna i bilindustrin kommer behöva säga upp folk eller flytta produktion till andra delar i världen. Det har ju då Trump reagerat på med väldigt högt tonläge, och säger att det är opatriotiskt att producera Harley Davidson i Australien, säger Kristin Magnusson Bernard.

Men syftet är ju att stärka den inre marknaden?

– Alla har väl lite svårt att förstå hans strategi. Man bygger sällan någonting från första skruv till färdig bil i USA. Typiskt för många tillverkare är att man gör en del i Kina eller någon annanstans, och gör klart det i USA. Hur man ska klara att ställa om till en helt inhemsk marknad är något av en öppen fråga, säger Kristin Magnusson Bernard, global makrochef på Nordea.

Dagens tre rubriker fredag 6 juli 00:29