Nån shoppar i Mattias namn

NYHETER

Ett 20-tal Mattias Eriksson utsatta

Mattias Eriksson, 41, fick sin identitet kapad – och en skuld till Elgiganten på nästan tiotusen kronor.

Och han är inte ensam.

Många med samma namn har råkat illa ut för bedragarna.

BESSTULEN Mattias Eriksson har fått sin identitet stulen. ”Jag har fått kravbrev på 9 500 kronor, men jag vet inte vad jag köpt”, säger han. Foto: Henrik Hansson

Bara i Dalarna med omnejd har polisen fått in ett tjugotal anmälningar rörande samma namn: Mattias Eriksson.

– Jag har fått ett kravbrev på 9 500 kronor, men vet inte vad jag har köpt, säger Mattias Eriksson, 41, från Falun.

Tiotusentals kronor

Skuggfiguren som gäckar polisen har beställt varor på internet för tiotusentals kronor.

Räkningarna har gått till en rad olika personer, alla med samma för- och efternamn, människor som inte har köpt någonting alls. Och prylarna är spårlöst borta.

– Jag har en skuld från Elgiganten. Det kom en faktura från Payex med ett kundnummer, men det stod inget mer, säger Mattias Eriksson.

Tar personnummer

Han ringde genast till företaget, som inte kunde förklara det inträffade. Sedan tog han kontakt med Payex, finansbolaget.

– Jag sa att jag inte ville betala till dem. De sa att någon uppgett mitt personnummer och handlat. Det är ju enkelt att göra, uppgifterna är allmängiltiga.

Polisen blev inte förvånad över hans anmälan.

– Vi har ett 20-tal ärenden som ligger i Borlänge på utredningsroteln där, säger Hans Åke Hedin, kommissarie vid polisen i Falun.

Och Mattias är inte ensam. Hans namne, Mattias Eriksson, 35, från samma ort, har drabbats två gånger.

Väntar nya fakturor

Första gången fick han en räkning på 5 000 kronor i brevlådan. För två veckor sedan dök det upp en till på 800 kronor.

– Nu väntar jag bara på att det ska dyka upp nya fakturor, säger Mattias Eriksson.

Han har försökt gå till botten med hur tjuven eller tjuvarna har gått tillväga.

Hans teori är att bedragarna har beställt varorna med hjälp av en så kallad sms-avi.

Använder falskleg

Via ett meddelande till mobilen har de fått reda på när prylarna anlänt till postkontoret.

Sedan har de använt falskleg för att plocka ut dem.

– Kanske har våra personuppgifter därefter spridits på nätet så att fler har kunnat utnyttja dem, säger han.