Hemtjänsten stressade – 92-åriga Estrid ramlade ur sin rullstol

NYHETER

Personalen från hemtjänsten hade bråttom när Estrid Holmer, 92, skjutsades hem från affären.

Då föll hon ur sin rullstol och skadade sig.

– Flickan från hemtjänsten sa att hon skulle iväg till ett annat ställe och behövde springa tillbaka för att hinna, säger Estrid Holmer.

Estrid Holmer i Ängelholm bor i en vanlig lägenhet, men får besök av Attendos hemtjänst för att få hjälp med sysslor som att handla mat och diska.

Det var i torsdags när Estrid Holmer var ute och handlade med hjälp av hemtjänsten som olyckan inträffade. De hade 20 minuter på sig att handla mat och göra ett ärende på apoteket, uppger hon.

– Det var kort om tid och flickan från hemtjänsten sa att hon skulle iväg till ett annat ställe och behövde springa tillbaka för att hinna, säger Estrid Holmer.

1 av 4 | Foto: Privat
Estrid Holmér, 92, skadade sig när hon föll ur rullstolen på väg från affären.

Varorna som hade inhandlats lastades i knät på Estrid Holmer och de begav sig hemåt igen.

– Hon fick upp farten på rullstolen och hade bråttom. Vi kom med full fart ner i en grop och jag ramlade framåt och ur rullstolen med huvudet först, berättar Estrid Holmer.

”Trodde att jag skulle dö”

Hon låg kvar på marken i en timme innan ambulansen kom.

– Jag var rädd och trodde att jag skulle dö. Jag hade så ont i knäna och i ryggen och jag hade ett så stort sår på armbågen att skinnet lossnade. Axeln och halva ansiktet blev alldeles blått och glasögonen gick sönder, berättar Estrid Holmer.

På sjukhuset konstaterades det att hon hade fått en hjärnskakning och hon blev kvar på sjukhuset i fyra dygn.

Estrid Holmer är besviken på Attendo och berättar att personalen ofta är stressad när de kommer hem till henne.

– På 20 minuter hinner man ingenting, jag förstår inte hur de tänker.

– Flickan från hemtjänsten var förskräckt och alldeles förtvivlad när jag föll, jag sa till henne att det inte var hennes fel utan de som bestämmer som har gjort fel, säger Estrid Holmer.

Vill byta hemtjänstföretag

Nu har Estrid Holmer fått komma hem igen. Men det är svårt efter olyckan, hon har fortfarande mycket ont och hon funderar på att byta till ett annat hemtjänstföretag.

– De får inte den tid som de behöver och de måste springa för att hinna. Det är hemskt och det ska inte vara så, säger hon.

Makan Afshinnejad är presschef på Attendo.

– Det är oerhört beklagligt att den här olyckshändelsen har inträffat. Vi ser över våra säkerhetsrutiner och det kommer vi fortsätta att göra, ibland sker det dock olyckor, säger han.

Enligt Makan Afshinnejad kommenterar Attendo inte specifika fall. Han vill inte heller kommentera de anställdas situation och tiderna de måste hålla när de besöker brukarna.

– Jag kan inte gå in på den specifika situationen och hur vår tidsfördelning ser ut. Vi går dagligen igenom tidfördelningen för de vi utför tjänster för, men den samlade tiden som en kund har hos oss styrs av kommunens beviljade tid, det är således ett myndighetsbeslut.

Fotnot: Efter publiceringen vill Attendos presschef Makan Afshinnejad göra vissa förtydliganden: ”Den planerade tiden för besöket var en timme, inte 20 minuter. Vår bild är även att ingen har sprungit med rullstolen”, säger han.

Dagens tre rubriker 1 juni 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Ängelholm

Hemtjänst

Attendo