’Dödsfällan är satt i system’

Reporter: John Granlund

Publicerad:
Uppdaterad:

Nytt avslöjande: Broöppning vanlig metod under biljakter

1 av 4 | Foto: Per-Olof Sännås
Det utreddes om polisen agerade rätt när man öppnade Hjulstabron för att få stopp på bensintjuvarna. Enligt flera vittnen är det inte första gången.

Leif GW Persson kallade broöppningen under biljakten för en dödsfälla.

Nu avslöjar SVT Östnytt att Uppsalapolisen satt metoden i system.

– Grabbarna har tagit konsekvensen av sitt handlande. Nu tycker jag att man ska utreda hur andra har handlat, säger Annika Eriksson, mamma till Dennis Olsson, 21.

Det har snart gått tre månader sedan Rasmus Björk, 20, och Dennis Olsson, 21, dog efter att polisen beordrat att Hjulstabron skulle öppnas.

De två unga männen hade tidigare på kvällen den 11 mars stulit bensin för 288 kronor på en mack i Upp­sala.

När polisen fick upp spåret inleddes en lång biljakt som slutade med att polisen beordrade att svängbron skulle öppnas över vattnet.

Efter en luftfärd på 40 meter störtade bilen in i ett betongfundament – och båda dog.

Senare visade det sig att polisen tagit upp jakten efter att bilföraren inte bländat av helljuset.

En kritikstorm

Polisen har sedan dess mött en kritikstorm för sitt agerande.

– Detta är det allvar­ligaste kriminalpolitiska misstaget på mycket länge. De skapade en veritabel dödsfälla, har polisprofessorn Leif GW Persson tidigare sagt till Aftonbladet.

Men händelsen kan ha varit mer än en engångs­företeelse.

Enligt SVT Östnytt har den livsfarliga metoden för att få stopp på misstänkta bilar gjorts till praxis av Uppsalapolisen.

Flera vittnen

Chefsåklagare Håkan Roswall vid Riksenheten för polismål, som utreder om polisen begått tjänstefel, säger till tv-kanalen:

– I förhör under utredningen har det framkommit att Uppsalapolisen tidigare öppnat Hjulstabron för att stoppa fordon. Uppgifterna kommer från sex personer. Fem av dem är polisanställda. Det har dock inte gått att kontrollera.

SVT Östnytt uppger att det i polisens länskommunikationscentral till och med har funnits en lapp med telefonnumret direkt till brovakten.

Ingen från polisledningen i Uppsala vill enligt SVT ställa upp och svara på frågor om broöppningar. Till Aftonbladet säger Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström:

– Det finns de som hävdar att den har öppnats tidigare men vi har inte kunnat hitta någon dokumentation. Jag har ställt frågan till ansvariga chefer men ingen känner till att bron har öppnats tidigare.

”Blev ett dödsstraff”

Annika Eriksson, 49, är kritisk till polisens agerande då hennes son Dennis Olsson dog:

– Jag tycker att det blev ett dödsstraff, det fanns så många andra alternativ för att få stopp på dem och jag är övertygad om att de hade kunnat leva i dag.

Hon välkomnar den utredning som nu pågår – så att hon och övriga anhöriga kan få svar om vad som egentligen hände.

– Jag vill att man utreder polisen på ett korrekt och riktigt sätt så att man får fram fakta. Jag hoppas och tror att de också far illa av det här beslutet som i det här fallet ledde till död- en, säger Annika Eriksson.

Olyckan – minut för minut

23:50 Rasmus och Dennis stjäl bensin på Statoil Bärbyleden i Uppsala. De två var på väg från Sundsvall till Eskils­tuna, dit Rasmus hade bråttom för att träffa sin sambo Louise Grundberg, 21, och deras tvåårige son Liam.

00:15 Rasmus ringer vännen Mathias och säger att de är jagade av polisen och kör i 160–170 kilometer i timmen som snabbast.

00:16 Rasmus skriver ”Blåljus­problem” på sin Facebooksida.

00:21 Polisen beord­rar Trafikverkets personal att öppna Hjulstabron (ungefärlig tid).

00:25 Rasmus pratar i telefon med sambon Louise Grundberg: ”Det sista han säger är att om jag dör nu så ska du veta att jag älskar dig och Liam. Och sen så smäller det”, säger hon till SVT.

00:28 Olyckan inträffar.

01:48 Bilen hittas i vattnet av räddningstjänstens dykare.

Publicerad: