Trafikutsläppen minskar – men i snigeltakt

avTT

Foto: Erik G Svensson/TT
Avgaser från bilkö. Arkivbild.

Växthusgasutsläppen från den svenska vägtrafiken minskar, men inte i tillräcklig fart för att klimatmålet ska kunna nås. Det framgår av färska siffror från Trafikverket och Transportstyrelsen.

Under förra året minskade utsläppen med 260 000 ton, vilket är en minskning med knappt två procent jämfört med 2016. Totalt har vägtrafikutsläppen reducerats med 20 procent sedan 2007. Den senaste minskningen är med andra ord genomsnittlig för de senaste tio åren.

Problemet är att politikerna har satt som mål att utsläppen ska ner med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Med nuvarande takt kommer minskningen att bli knappt hälften så stor, cirka 25–30 procent.

– De skulle behöva minska med åtta procent per år för att målet ska nås, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Törstigare bilar

Han påpekar att den svenska bilparken måste bli långt mer koldioxidsnål jämfört med i dag.

– Elbilarna blir fler men i dagsläget står de för bara fem procent av nybilsförsäljningen. Övriga 95 procent har blivit bränsletörstigare, en effekt av att folk köper fler stora bilar, fyrhjulsdrivna fordon och suv:ar, säger Hunhammar.

– Trenden är ganska oroväckande. En medelbil rullar i snitt i 17 år. Det innebär att bilarna som köps nu kommer att finnas på vägarna 2030 när klimatmålet ska nås.

"Svår utmaning"

Frågan är om klimatmålet är helt orealistiskt? Hunhammar tror inte det.

– Det är helt klart en svår utmaning men det är fortfarande möjligt, säger han.

– Biodrivmedlen måste öka och de törstiga bensinbilarna minska. Det kommer att krävas tuffa politiska beslut. Kanske behövs det straffavgifter av något slag vid köp av sådana bilar, avgifter som svider. Annars kommer nog inte den här trenden att brytas.

ARTIKELN HANDLAR OM

Elbilar