De lät bli att reparera bron

NYHETER

Myndigheterna sköt på arbetet – trots larm om sprickor

Foto: Hela bron kollapsade ner i Mississippifloden.

I mer än 15 år har myndigheterna känt till att det fanns skador på olycksbron. Ändå gjordes inga reparationer.

– Vi trodde att vi gjort allt vi kunde men uppenbarligen gick något väldigt fel, säger broingenjören Dan Dorgan.

Redan förra vintern övervägde Minnesotas transportdepartement att förstärka bron genom att fästa stålplattor på de delar som fått förslitningsskador. Det skriver tidningen Star Tribune som gått igenom dokument och intervjuat lokala tjänstemän.

Departementet har rådfrågat entreprenörer om metoder för att reparera bron och i år skulle anbud på reparationsarbetet tas emot.

Sköt upp reparationer

Men planerna på att lappa och laga bron med stålplåtar väckte debatt inom departementet då många trodde att det i stället skulle försvaga den 40 år gamla bron att börja borra i den.

I stället för att börja med reparationerna beslöt departementet att utreda behovet ytterligare. Men inspektionen av stålkonstruktionen avbröts när en renovering av betongöverdelen inleddes i maj.

Ekonomiska orsaker

Varför myndigheterna valde att inte reparera bron är oklart men Dave Semerad som leder Minnesotas entreprenörförening säger att beslutet måste ha ekonomisk grund, att allting departementet gör baseras på kostnadsanalys.

– Vi måste inse att de inte hade några pengar. Det är vad det handlar om. Det här är symtomatiskt för ett mönster som pågått länge.

Fortfarande är det för tidigt att säga vad som fick bron att kollapsa. En oberoende utredning ska fastställa orsakerna bakom katastrofen. Minnesotas broingenjörer säger dock att utredningens fokus kommer att ligga på det stålskelett där skador varit kända sedan länge.

Läs mer:

Tidigare:

Olof Jönsson