”Marken har sjunkit 25 centimeter”

1 av 2 | Foto: URBAN ANDERSSON
hörde allt Jürgen Boldt och hans fru Cristina skulle sätta sig vid tv:n när det small.
NYHETER

SMÅRÖD

Jürgen Boldt varnade – men ingen lyssnade.

Nu är hans järnvägsmuseum och bostad

nära att begravas.

Det ligger bara två

meter från raset.

Klockan 19.05 på onsdagskvällen, när Jürgen och Cristina Boldt just bänkat sig framför tyska tv-programmet ”Alles was Zählt”, kom smällen.

– Det var som kraftiga åsksmällar, säger Cristina.

När de gick utanför dörren hade kratern brett ut sig ändå fram till huset.

Paret, som driver järnvägsmuseet Chateau Små­röd i samma hus, har nu evakuerats och får fira julen hos vänner.

– Jag larmade Vägverket, kommunen och länsstyrelsen om ett kommande ras redan för ett år sedan, säger Jürgen.

Sjunkit 25 cm

– Marken under vägen är ju en enda stor lerhög. Jag har gjort mätningar som visar att marken här sjunkit 25 centimeter på några år. När de tunga vägmaskinerna körde där uppe skakade det i hela huset, säger han.

Vägverkets geotekniker Bo Johansson bekräftar för Aftonbladet att de tunga maskinerna kan ha bidragit till raset.

Men myndigheterna tog inte uppgifterna på allvar.

Per-Erik Winberg, regionchef för Vägverket i västra Sverige, säger att han inte alls känner till larmet.

Ronny Larsson på miljö- och byggnadskontoret, Munkedals kommun, bekräftar att kommunen inte agerat.

”Stämmer säkert”

Liksom Lennart Holmkvist, Vägverkets projektledare för bygget av nya E6 i området.

– Det stämmer säkert att han skickade ett sånt brev. Men det är ju ändå så att man måste ta extra hänsyn när man bygger på lera.

Det har gjorts undersökningar.

Han säger att vägbygget var en medveten risk.

– Det gick inte att komma runt det att bygga på lera, de här problemen finns i hela Bohuslän.

Läs mer:

Läs tidigare artiklar:

Claes Petersson