Populära bageriet i fara – så ska de klara krisen

Reporter: Magnus Jansson Klarin

Publicerad:
Uppdaterad:
Tillsammans med sin sambo startade Frida Leijon bageriet som snabbt blivit populärt i Uppsala.
Foto: Leijon Stenungsbageri & Konditori
Tillsammans med sin sambo startade Frida Leijon bageriet som snabbt blivit populärt i Uppsala.

På bara två och ett halvt år har Leijon Stenungsbageri & Konditori vuxit lavinartat och i dagsläget har man 33 anställda – och konditorier på tre olika platser runt om i Uppsala.

Men effekterna av coronaviruset kan nu tvinga det populära bageriet till drastiska åtgärder.

Många Uppsalaföretag har det kämpigt i coronatider, och flera har redan tvingats till varsel av personal.

Populära Leijon Stenungsbageri & Konditori, som sedan starten för snart tre år sedan har hunnit etablera sig på flera platser i Uppsala och idag har 33 anställda, har ännu så länge klarat sig från att göra sig av med personal.

– Vi har ännu inte varslat om uppsägning, men vi är tvingade att se över det, säger Frida Leijon och berättar att man ser en stor nedgång.

– Framförallt på vårt konditori som ligger i en galleria i centrala Uppsala, där har vi i princip noll inkomster just nu. Det är helt tomt på kunder.

Kommer ni att stänga någon av era nuvarande konditorier?
– Vi ser över om vi kan stänga den i centrala Uppsala tills vidare, men eftersom den ligger i en galleria så kan vi inte bara slå igen. Men vi för diskussioner med ägarna till gallerian, så vi får se hur det går.

Foto: Leijon Stenungsbageri & Konditori

Utkörning direkt till kund ska rädda verksamheten

Förfrågningar om hemkörning fick Frida Leijon att tänka om, och från och med på torsdagen erbjuder man hemkörning direkt till kunderna i ett försök att rädda verksamheten.

– Vi kommer att testa hemkörning, och vi har fått jättebra respons på både Facebook och Instagram efter att vi gick ut och berättade om det. Det har också kommit in en del beställningar redan, fortsätter Frida Leijon.

Hyllar initiativet med lokala Facebook-gruppen

Förslaget att börja med utkörningar kom efter en fråga på Facebook-gruppen Uppsala Unite, som Aftonbladet tidigare har skrivit om, och Frida Leijon hyllar initiativet.

– Det är jättebra. I dessa tider måste alla hjälpas åt, och kan man byta erfarenheter med varandra så måste man det. Det är tufft för väldigt många.

”Visa att du vill ha oss kvar även efter den här krisen”

Om försöket med utkörning kommer att rädda Frida Leijon och hennes sambos företag, som har blivit väldigt populärt hos så många Uppsalabor, står skrivet i stjärnorna. Men klart är att de inte kommer att ge upp.

– Vi vrider och vänder på varje krona, ser över alla utgifter, och kollar vad vi kan dra ned på. Vi kommer inte att ge oss, och jag hoppas att vi får lite hjälp av Uppsalaborna också. Kom och stödhandla lite, visa att du vill ha oss kvar även efter den här krisen. Det gäller inte bara oss, utan alla Uppsalaföretag.

ANNONS

Storsäljare

Uppsala

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN