Uppsalaborna om spårväg: ”Nej tack”

Av: Magnus Jansson Klarin

Publicerad:
Uppdaterad:
Uppsalabor som Aftonbladet har pratat med är negativa till spårväg.
Foto: Uppsala kommun / Magnus Jansson Klarin / Aftonbladet
Uppsalabor som Aftonbladet har pratat med är negativa till spårväg.

Nej till spårväg, säger majoriteten av de Uppsalabor som Aftonbladet har pratat med.

Ja till spårväg, kommer det bli på kommunstyrelsen där ett vägledande beslut i frågan om framtidens kollektivtrafik ska fattas senare idag.

Först under 2021 kommer det slutliga beslutet om framtidens kollektivtrafik. Men redan idag, på kommunstyrelsen, ska ett vägledande beslut fattas som ska möjliggöra för Uppsala kommun att gå vidare och ansöka om ekonomiskt stöd från staten.

KD, M och C har tidigare sagt att man kommer att rösta emot mittenstyrets förslag, men med stöd från Vänsterpartiet talar ändå allt för att förslaget röstas igenom senare idag.

– Vi är fortfarande i en utvecklingsfas, och givetvis måste vi kunna vara lite flexibla. Oavsett om vi skulle välja bussar eller spårväg innebär det stora investeringar. Vi har pratat om spårväg i över tio år nu, och det skulle vara oansvarigt om vi inte agerade. Vi måste våga ta nästa steg, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen, som är övertygad om att spårväg är det enda alternativet.

– Vi har utrett den här frågan flera gånger nu, och redan 2030 kommer ett BRT-system att ha nått maximal kapacitet. Vi ser redan brister i den befintliga kollektivtrafiken.

Foto: JOHAN NILSSON / TT
BRT-systemet med de så kallade superbussarna kommer inte att räcka till enligt utredarna.

Frågan om en bro över Fyrisån kan avgöra allt

Mohamad Hassan (L) poängterar att Liberalerna inte har bestämt sig om man kommer att rösta för spårväg eller inte när frågan slutligen ska avgöras 2021. Men på onsdagen kommer man ändå att rösta ja till förslaget.

– Vi kommer att säga ja för att kommunen ska kunna gå vidare och lösa investeringen av hela projektet, men vi kommer att kräva en del svar innan vi sätter ned foten i den här frågan, säger Mohamad Hassan som ser ett större hinder till hela satsningen.

– Den största frågan är ju faktiskt om vi får bygga en bro över Fyrisån eller inte, och det är långt ifrån säkert med tanke på att det bland annat är ett naturskyddsområde. Om bron inte får byggas kommer vi att få tänka om och hitta alternativa rutter, det skulle bli väldigt problematiskt.

Foto: Magnus Jansson Klarin / Aftonbladet
Uppsalaborna vill se en annan lösning är spårväg.

Uppsalaborna negativa till spårväg

Aftonbladet gav sig ut i centrala Uppsala på tisdagen för att höra om Uppsalaborna vill ha någon spårväg eller inte, och svaret blev tydligt.

– Jag tycker att man ska satsa på buss i stället. Det är en alldeles för stor investering med spårväg, det är fruktansvärt stora pengar. Bussar är billigare, det visar också de utredningar som har gjorts, säger Inge Haag, 77.

Johanna Linden, 18, vill att kommunen ska satsa på fler eldriva bussar i stället för spårvagnar.

– Uppsala borde satsa på eldrivna bussar i stället. Jag förstår inte varför man ska bygga en helt ny spårväg, det är 2020, inte 1960-talet.

Foto: Magnus Jansson Klarin / Aftonbladet
Roger Svahn, 73, Uppsala, tycker inte att Uppsala ska satsa på spårväg.

Så tycker Uppsalaborna om spårväg

Aftonbladet gav sig ut i centrala Uppsala på tisdagen för att fråga vad Uppsalaborna tycker om spårväg i stan.

✔︎ Roger Svahn, 73, Uppsala

”Jag tycker att man ska fixa allt annat innan man bygger spårväg i Uppsala. Visa att de vanliga tågen fungerar först och främst.”

✔︎ Sofia Eriksson, 22, Storvreta

”Gärna spårväg för mig. Jag är själv uppvuxen i Göteborg, så för mig är det en vanlig syn med spårvagnar på gatorna”

✔︎ Inge Haag, 77, Uppsala

”Jag tycker att man ska satsa på buss i stället. Det är en alldeles för stor investering med spårväg, det är fruktansvärt stora pengar. Bussar är billigare, det visar också de utredningar som har gjorts.”

✔︎ Mattias Nilsson, 37, Uppsala

”Nej tack. Varför ska man satsa på en föråldrad teknik när man bygger någonting som ska stå helt klart 2050? Vi vet inte ens hur vi tar oss fram om tio år.”

✔︎ Lina Jacobsson, 27, Bälinge

”Jag tycker att Uppsala kommun borde välja att satsa på de där långa bussarna i stället.”

✔︎ Sarah Elmersson, 44, Uppsala

”Jag förstår inte varför det behövs spårväg ut till södra staden om det nu ska byggas en tågstation där, satsa på att bygga bil- och cykelparkering i anslutning till den nya stationen så kan de boende åka upptåg till och från centrum.”

✔︎ Mikael Sandin, 61, Österbybruk

”Säg upp avtalet med staten och låt staden växa i en normal takt istället, då hinner kollektivtrafiken anpassas efter hand och vi skattebetalare slipper betala miljarder.”

✔︎ Johanna Linden, 18, Uppsala

”Uppsala borde satsa på eldrivna bussar i stället. Jag förstår inte varför man ska bygga en helt ny spårväg, det är 2020, inte 1960-talet.”

✔︎ Kalle Svensson, 58, Lövstalöt

”Sluta upp med dumheterna. Lägga fem-sex miljoner på spårvagnar, samtidigt som sjukvården blöder, det är oansvarigt.”

✔︎ Magnus Nilsson, 16, Uppsala

”Det spelar egentligen ingen roll för mig, jag åker nästan aldrig kollektivt ändå.”

ANNONS

Storsäljare

Uppsala

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad: