Trumps ”långa bensinköer”-tweet ifrågasätts

1 av 2 | Foto: AFP
Donald Trump.
NYHETER

”Långa bensinköer i Nordkorea”, twittrade USA:s president Donald Trump under söndagen med anledning av de nya FN-sanktionerna mot landet.

Men i Pyongyang känner man inte igen uppgifterna.

– Jag har inte märkt något, säger en nordkorean till Washington Post om de påstådda köerna.

Det har gått en knapp vecka sedan FN införde sanktioner mot Nordkorea efter diktatorn Kim Jong-uns kärnvapentester och krigshetsande mot bland annat USA.

Sanktionerna är de hårdaste hittills, FN har begränsat försäljningen av naturgas och råolja till Nordkorea och all textilexport har stoppats från landet.

USA:s president Donald Trump ska i helgen ha talat med grannen Sydkoreas president Moon, enligt egen uppgift. Han skrev efter samtalet på Twitter att han frågat ”hur Rocket Man mår” och att köerna till bensinmackar sträckte sig långa i Nordkorea.

”Känner inte till” långa köer

Förutom att Trump tycks ha valt ett nytt smeknamn för Nordkoreas diktator Kim Jong-Un, ”raketmannen”, tog flera medier, bland annat Washington Post, fasta på Trumps näst sista mening i tweeten, om bensinköerna.

Vid ett samtal till en utländsk medborgare i Nordkorea kom det fram att varken hen eller andra tillfrågade personer sett några särskilt långa köer.

– Vi känner inte till några långa köer vid bensinmackarna. Jag har inte märkt något. Jag frågade några koreaner och de har inte heller sett något sådant, säger personen, som är anonymiserad, till tidningen.

En annan källa säger att trafiktillståndet under helgen varit mer eller mindre som vanligt i den isolerade huvudstaden med två miljoner invånare.

Brittiska tidningen The Guardian konstaterade att Trumps vision om långa köer är långsökt, eftersom mycket få nordkoreaner, förutom militärer och statstjänstemän, över huvud taget äger en bil.

”Gatorna är tomma”

Däremot rapporterar sajten DK Daily News att både priset på olja och diesel steg i Nordkorea under första veckan i september, alltså strax före beslutet om sanktioner.

– Som resultat försvann motorcyklar från Pyongyangs gator, och det rör sig minst hälften så många personbilar och taxibilar i trafiken jämfört med tidigare. Gatorna är tomma, säger en källa till sajten.

Men ingen information om några köer där heller, alltså.

Snarare kan den hårdföra nordkoreanska regimen, enligt DK Daily News, kan ha tagit hårdare kontroll över de befintliga oljetillgångarna för att bygga upp reserver om FN går mot hårdare sanktioner och ett än mer strikt oljeembargo.

Smuggelvägarna blockerade

Dessutom har inofficiella smuggelvägar för kinesisk olja blockerats sedan den senaste missiluppskjutningen och FN-diskussionerna.

Ursprungsförslaget från USA för sanktioner mot Nordkorea handlade, förutom att frysa Jong-uns privata tillgångar, också om ett totalförbud mot handel med olja och textiler.

Riktigt så hårda blev dock inte sanktionerna efter att FN:s säkerhetsråd kompromissat och förhandlat.

Däremot kan det mycket väl bli så att levnadsförhållanden snart blir märkbart försämrade för nordkoreaner efter att sanktionerna trätt i kraft. Mycket beror på hur Kina, som står för 90 procent av Nordkoreas handel, bestämmer sig för att efterleva FN-sanktionerna.

Allra främst kommer det att synas genom att privatpersoner i Nordkorea får försämrad välfärd, uppger forskarinstitutet Nautilus i en ny rapport.

”Människor kommer att bli tvungna att promenera eller inte kunna förflytta sig alls, och få putta bussen istället för att åka med den. Det kommer att finnas mindre elektricitet i hushåll”, står det bland annat i rapporten.

ARTIKELN HANDLAR OM