Linnéas kritik – mot H&M:s skyltdockor

NYHETER

Linnéa Klint blev förbannad när hon såg skyltdockorna som H&M använder sig av.

– Jag är helt enkelt rädd för vad kunder och anställda får för bild av hur en kvinnokropp ser ut.

1 av 2 | Foto: Linnéa Klint
Linnéa hajade till när hon såg skyltdockorna på H&M.

I lördags var Linnéa Klint, från Stockholm på stan för att kolla på kläder. När hon gick in i en av H&M:s butiker reagerade hon på en av skyltdockorna.

– Jag blev rent ut sagt förbannad. Den såg utmärglad ut. De hade nålat in byxorna på den. Jag kunde inte låta bli att gå fram och kika, det var storlek 36. Det säger mycket om skyltdockans storlek, säger hon.

Linnéa tycker att ett företag som H&M kan bättre än så.

– Jag är helt enkelt rädd för vad kunder och anställda får för bild av hur en kvinnokropp ser ut. I förlängningen tror jag att det leder till skeva kroppsideal, som i sin tur leder till fel fokus i livet - att man ska se ut på ett visst sätt. Det kan leda till ett liv i ångest, säger hon och fortsätter:

– Då drar man det långt, men någonstans börjar de tankarna. Och de kan börja på H&M en lördag hos någon som ser den där dockan.

”Konstig förklaring av H&M”

När hon kontaktade H&M för att fråga hur de tänker fick hon svaret att de följer europeisk standard och att dockorna inte ska ses som ”mänskliga ideal” utan som klädhängare som ska visa upp plagget tydligt.

– Jag tycker att det är en konstig förklaring. Om man bara ska se det som en klädhängare kan man väl sätta upp två pinnar istället. Nu ser varken kund eller anställda denna kropp som en klädhängare utan det blir snarare ett kroppsideal.

Det här är inte första gången som Linnéa reagerat på H&M:s skyltdockor, hon har sett innålade byxor tidigare. Och hon är inte den den enda som sett detta. Linnéa, som är chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Handelsnytt, skrev om sin iakttagelse i en krönika och flera har hört av sig.

– Jag har fått många bilder på liknande exempel. Det är inget isolerande problem för H&M utan det förekommer på andra butikskedjor också.

Många kan tycka att det är uttjatat ämne, menar Linnéa.

– Just därför är det viktigt att tjata om det. Det blir ju inte bättre. Det ser ut så här och har gjort det alldeles för länge nu. Det är många som hör av sig och är förbannade och undrar vad de ska göra – det är bara att fortsätta prata om det.

Aftonbladet söker H&M för kommentar.