Publicerad:

Fler medvetna om sina rättigheter sedan GDPR

Av: TT

Publicerad:
Antalet klagomål till Datainspektionen ökar. En fjärdedel av klagomålen riktas mot personsöktjänster. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Antalet klagomål till Datainspektionen ökar. En fjärdedel av klagomålen riktas mot personsöktjänster. Arkivbild.

Många har blivit mer medvetna om sina rättigheter när det gäller hantering av personuppgifter sedan GDPR infördes, enligt en ny rapport från Datainspektionen.

Antalet klagomål som inkommit till Datainspektionen, rörande hantering av personuppgifter, har ökat kraftigt sedan dataskyddsförordningen, GDPR, infördes i maj 2018.

Sedan införandet har omkring 3 000 klagomål per år inkommit, att jämföra med 500 året innan.

"Ökningen av antalet klagomål tyder på att medborgarnas medvetenhet om och förväntan på att personuppgifter ska hanteras på ett korrekt sätt har ökat", skriver Christina Torell, analytiker på Datainspektionen, i ett pressmeddelande.

Klagomål mot söksajter

Datainspektionen har analyserat 250 slumpmässigt utvalda klagomål som inkommit perioden 25 maj 2019 till 24 maj 2020.

En fjärdedel av ärendena avser de rättigheter som förordningen ger medborgarna. Det kan till exempel handla om att personuppgifter inte raderats, trots att det begärts.

En fjärdedel av klagomålen riktas mot personsöktjänster med utgivningsbevis. Sajterna är grundlagsskyddade och till stora delar undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen.

"I klagomålen framgår att medborgarna upplever sajternas omfattande publicering av personuppgifter och andra uppgifter om dem och deras levnadsförhållanden som mycket kränkande." skriver Datainspektionen i rapporten.

Kameraövervakning

Drygt en tiondel av klagomålen berör brister i hanteringen av personuppgifter, exempelvis att känsliga personuppgifter mejlas okrypterat.

Knappt ett av tio av de analyserade klagomålen kommer från personer som upplever att deras tomt eller egendom kameraövervakas av grannar.

Publicerad:
Publicerad: