Hyra elbil med app kan fungera redan nästa år

avRasmus Thedin

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nästa år kan Malmö få elbilar som hyrs via app. Arkivbild.

Snart kan elsparkcyklarna få konkurrens i Malmö. Två företag vill placera ut fler än hundra elbilar, som ska hyras på ett liknande sätt.

Kommunen håller nu på att utreda hur detta ska fungera – och var man ska parkera.

– Över lag tycker jag att detta är en positiv lösning, säger Andreas Schönström (S).

Bilarna kommer att hyras ut via en app och konceptet finns redan i bland annat Köpenhamn. Två aktörer – WeShare och GreenMobility – har hört av sig till Malmö stad och vill starta verksamhet i Malmö.

– Den ena aktören vill placera ut ett hundratal bilar, den andra har jag inga siffror på, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

Bilarna ska gå att parkera var man vill inom en viss zon. Den zon som föreslås av företagen är i stort sett hela Malmö.

– Det som måste ses över är hur avtalen ska se ut med aktörerna angående parkeringsavgifter och laddning i stadens garage, säger Andreas Schönström.

Tanken är att elhyrbilarna ska kunna parkeras överallt där det är tillåtet att parkera bil.

Hur mycket parkering ska kosta – och hur den avgiften ska betalas – är två knäckfrågor. Kommunen har precis startat en utredning. Om hyrbilarnas parkering ska kosta mindre, mer eller lika mycket som privata bilar kan kommunen därför inte svara på ännu.

När elsparkcyklarna kom till Malmö för ett år sedan handlade mycket av kritiken om hur de parkerades och hamnade i vägen.

Andreas Schönström tror inte att bilarna kommer att drabbas av liknande problem.

– Jag tror att man är ganska rädd om sitt körkort och sköter det på ett annat sätt än elsparkcyklarna, säger han.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Inga problem med felparkeringar

Körkortet måste scannas in när man blir kund och hyr bilen. Vid felparkering är det företaget som faktureras – men de fakturerar i sin tur kunden som felparkerat.

– Ett av företagen finns redan i Köpenhamn och där har man inte haft något större problem kring felparkeringar, vad vi vet, säger Andreas Schönström.

Laddningen av bilarna är tänkt att ske i de kommunala parkeringsgarage där det redan idag finns laddplatser.

I Köpenhamn har avtal tecknats med kommunen om platser. Kunden får även avdrag på hyran av bilen om de sätter bilen på laddning efter användande.

Andreas Schönström tror att många malmöbor kan vara intresserade av elbilarna.

– I genomsnitt används en bil två procent under sin livslängd, resten av tiden står den still. Det är värt att fundera över. Därför tycker också många att det är dyrt med bil. Jag tror att fler är öppna för att inte äga egen bil, och att den målgruppen är stor, säger Andreas Schönström.

Han tror att om allt går att lösa praktiskt så kommer bilarna att finnas på plats i Malmö någon gång nästa år.

Systemet att hyra elbil via app finns redan idag i Stockholm. Företaget Aimo har en app där man registrerar sig och sedan hittar en ledig bil via appen. Kostnaden för bilen är antingen 6 kronor per minut, 150 kronor per timme eller 600 kronor per dygn under vardagar. Timpriset på helger är 120 kronor. Dygnspriset för helger är däremot högre än vardagar – 700 kronor.

I Stockholm ingår parkering på de flesta gator. Exakt var man kan parkera utan extra kostnad syns i appen.

Foto: Naina Helén Jåma/TT / TT NYHETSBYRÅN
I Stockholm erbjuder bilpoolen Aino eibilar via app. Var en ledig bil finns syns i appen och parkering ingår på de flesta gator. Vilket system Malmö väljer ska utredas av kommunen.
ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

Elbilar

Bilar

Hyra bil

Parkering