Bussolyckan i Sveg orsakades inte av dålig väg eller fortkörning

NYHETER

Chauffören körde inte för fort vid dödsolyckan i Sveg, fastslår polisen med hjälp av tyska specialister.

Det fanns heller inga hål i vägen som kan ha orsakat olyckan – tvärtemot vad företaget Bergkvarabuss har uppgett.

Nu återstår bara ett sista förhör med busschauffören.

– Det har inkommit väldigt mycket uppgifter som vi vill höra chauffören om, säger kammaråklagare Mikael Bäckström.

1 av 13 | Foto: Andreas Hillergren
Minnesplats på skolgården.

Den tragiska bussolyckan inträffade morgonen den 2 april 2017.

En grupp åttondeklassare från Ängskolan i Marks kommun var på väg till en skidresa i Klövsjö i Jämtland. Längs en raksträcka på E45, strax söder om Sveg, körde bussen ner i diket och hamnade på sidan.

52 barn och 7 vuxna var ombord. Tre barn dog och ett 20-tal personer vårdades på sjukhus, varav fem för allvarliga skador.

Den 63-årige busschauffören är skäligen misstänkt för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik. Busschauffören, som bor i södra Sverige, har bara förhörts i ett tidigt skede av utredningen.

Busschauffören ska förhöras igen

Nu är ett sista förhör med busschauffören det enda som återstår innan kammaråklagare Mikael Bäckström avgör om han ska väcka åtal eller lägga ned utredningen.

– Polisens utredare från Östersund kommer åka ned till chaufförens hemort och hålla förhör, tillsammans med hans försvarare. Så fort jag får det förhöret kommer jag gå igenom utredningen och se om vi går vidare med ärendet, om det ska kompletteras eller om vi lägger ned, säger Mikael Bäckström.

Vad är det ni vill veta?

– Det har inkommit väldigt mycket uppgifter som vi vill höra chauffören om. Vår tanke är att vi ska kunna berätta mer om detta när utredningen är klar, säger Mikael Bäckström.

Har inte kört för fort

Nu berättar kammaråklagare nya detaljer från förundersökningen för Aftonbladet.

Efter att polisen åkt till specialister i Tyskland, tillsammans med utredare från Statens haverikommission, har man kunnat utläsa detaljerad data från bussens färdskrivare.

– Där finns det möjlighet att tömma färdskrivaren mer detaljerat än i Sverige, det blir ungefär fyra gånger så tät information. Vi var främst intresserade av hastigheten – och när det gäller den finns det ingen misstanke om att han kört för fort. Chauffören har hållit sig till rådande hastighetsgräns, säger Mikael Bäckström.

Har ni konstaterat något fel på själva bussen?

– Det är en uppgift som jag vill återkomma till så snart busschauffören är hörd, säger Mikael Bäckström.

Berodde inte på vägen

Åklagare Mikael Bäckström fastslår även att olyckan inte orsakats av vägens skick eller kvalitet.

– Vägen är, i det här sammanhanget, utan anmärkning. Sedan kan man såklart som privatperson alltid ha synpunkter på vägens standard, men det finns ingenting i vägens skick eller förhållanden som ger en förklaring till olyckan, säger kammaråklagare Mikael Bäckström.

Åklagarens slutsats säger emot bussföretagets inledande beskrivning om vad som hänt.

Göran Mellström, vd för Bergkvarabuss, har sagt att busschauffören, som var rutinerad och van vid att köra på vägsträckan, tappade kontrollen på grund av att vägen varit besvärlig och haft håligheter.

– Han säger att han tappat kontrollen över fordonet efter att det varit stora håligheter i vägbanan, att efter det tappade han kontrollen och gick av vägen, sade Göran Mellström till Aftonbladet den 2 april.

Kan bli misstankar mot Bergkvarabuss

Det har tidigare rapporterats att bussen haft tekniska problem kort före olyckan. Två dagar före olyckan hade förare larmat Bergkvarabuss att bussen krängt från sida till sida i hastigheter kring 70–80 kilometer i timmen.

Men efter att bussen provkörts av en ”van förare” konstaterade en verkstad i Skene att bussen uppträdde helt normalt, enligt ett pressmeddelande från Bergkvarabuss.

Det finns i nuläget ingen formell misstanke mot företrädare för Bergkvarabuss, ett bussföretag med 1 100 fordon i sin flotta.

– I nuläget finns det ingen misstanke mot dem, men jag har valt att inte stänga den dörren fullt ut förrän utredningen är klar. Mycket kan ju hända under en utredning, så tills vidare ska jag inte säga att vi har avskrivit bussbolaget helt. Vi får se om det finns skäl rikta blickarna mot bussbolaget och delge misstanke, säger Mikael Bäckström.

Har en klar bild

Kammaråklagare Mikael Bäckström säger till Aftonbladet att han har en klar bild av händelseförloppet när bussen körde av vägen och kraschade.

– Ja, vi har ju en klar bild över hur själva händelseförloppet har ägt rum. Men när det gäller orsaken till olyckan ska vi nog vänta med slutsatserna till dess att chauffören är hörd. Men vi har en väldigt detaljerad bild av själva olycksförloppet, säger Mikael Bäckström.

Hur troligt är det att du väcker åtal?

– Det är för tidigt att svara på. Jag vill inte spekulera i det just nu, säger Mikael Bäckström, kammaråklagare.

Aftonbladet har sökt Bergkvarabuss. I en kommentar skriver marknadschefen Simon Sandberg:

”Vi, precis som säkert många andra, inväntar resultaten av både polisens undersökning och haverikommissionens undersökning efter bussolyckan. I och med detta vill vi inte kommentera detta just nu.”

ARTIKELN HANDLAR OM