Regeringen i natt: Historisk infrastruktursatsning

Av: Andreas Söderlund

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

78 000 nya bostäder och 9 nya tunnelbanestationer

1 av 2
En skiss över de nya linjerna.

Staten, landstinget och fyra kommuner har enats.

En enorm infrastruktursatsning ska genomföras i Stockholm.

Det blir nio nya tunnelbanestationer, 78 000 nya bostäder och trängselskatten höjs, skriver partiledarna i Alliansen på DN-debatt.

Det beskrivs som historiskt stora infrastruktursatsningar.

Regeringen enats om en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla.

Partiledarna i Alliansen presenterar satsningen i måndagens DN.

Nio nya tunnelbanestationer

Totalt planeras nio nya tunnelbanestationer. Den blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia som knyts ihop med dagens gröna linje.

Den blå linjen förlängs också från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järva och Nacka Forum. Och från Akalla förlängs den blå linjen till Barkarby station via Barkarbystaden. Dessutom planeras en ny tunnelbana från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden.

"Med detta stärker vi inte bara steg för steg Sveriges konkurrenskraft, utan möjliggör också för både snabbare, säkrare och bättre resor och transporter", skriver partiledarna på DN-debatt.

Utöver det har kommunerna, enligt debattartikeln i DN, lovat bygga runt 78 000 nya bostäder i länet.

Finansieras med trängselskatt

Satsningen på tunnelbanan väntas kosta totalt 25,7 miljarder kronor. Både staten, kommunerna och landstinget kommer att bidra till finansieringen, skriver partiledarna på DN-debatt.

För att täcka finansieringen kommer trängselskatten att införas på Essingeleden redan 2016. Tidigare har det sagts att trängselskatten inte ska införas där förrän Förbifart Stockholm är invigd. Maxnivån på trängselskatten höjs samtidigt till 30 kronor på Essingeleden. På Innerstadsringen höjs trängselskattens maxnivå till 35 kronor.

"Intäktsökningarna från trängselskatten går i sin helhet till investeringar i Stockholms län", skriver partiledarna i alliansen på DN-debatt.

Satsningarna ska genomföras under perioden 2014-2025.

Publicerad: