Coop backar efter kritik om barnskor

Foto: Journalisten Joakim Lamotte rasade mot Coop som sålde högklackade skor till barn. Nu pudlar Coop och återkallar klackskorna ämnade för treåringar.
NYHETER

Journalisten Joakim Lamotte rasade mot Coop som sålde högklackade skor till barn.

Nu pudlar Coop och återkallar klackskorna ämnade för treåringar.

– Vilka föräldrar köper sådant här till sina barn. De föräldrarna är inte kloka i huvudet, säger Joakim Lamotte till Aftonbladet.

Det var igår som Joakim Lamotte i en debattartikel på SVT Opinion gick till hård attack mot Coop efter att ha upptäckt högklackade skor för småbarn i en av kedjans butiker. Lamotte var i butiken för att titta på skor till sin treåriga dotter. I ett par skor fick inte dottern ner sina fötter helt och hållet. De upptäckte att det inte heller var meningen då det var ett par klackskor.

– Jag tog på henne skorna och hade aldrig gått i ett par högklackade skor. Hon staplade omkring och ramlade framlänges. Vad fan är det här, tänkte jag. Vilka signaler sänder det när man prackar på sånt här som hämmar barns rörelseförmåga? säger Joakim Lamotte.

”Cementerar könsroller”

Han säger att han blir provocerad av hur Coop hanterat uppståndelsen.

– De har sagt att de inte visste att det var högklackade skor. Det är klart att det visste. Sånt här är jättenoggrant kontrollerat, vilka produkter man köper in, säger Joakim Lamotte.

Han ser hur Coops skor bidrar till att ”cementera gamla tråkiga könsroller”, likt andra företag.

– Lindex vill sälja bikiniöverdel till min tvååriga dotter. På Legoland hänvisas tjejerna till ett rosa rum med enklare lego. Killarna får leka med mer avancerade modeller. Det här är en struktur som är viktig att lyfta fram, säger Joakim Lamotte.

”Är inte fotriktig”

På måndagskvällen meddelade Coop att man drar tillbaka skorna från sitt sortiment. Man säger sig ha tagit beslutet efter att ha lyssnat på kritiken och insett att produkten inte var förenlig med företagets värderingar. Man hävdar dock att det inte handlar om en högklackat sko, utan ett sko med hög bakdel.

– Vi vill inte sälja barnkläder eller skor som bidrar till att befästa stereotypa könsroller. Dessutom är skon inte fotriktig, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop, till SVT.

Joakim hoppas att historien med de högklackade skorna blir en läxa för Coop.

– I framtiden hoppas jag att man tänker till innan man köper in en produkt, säger Joakim Lamotte.