Här har de inte hämtat posten – på tre veckor

NYHETER

På grund av ett fastfruset lås kunde brevbäraren inte öppna postlådan.

Viktig myndighetspost blev då liggande i veckor, utan att brevlådan tömdes, skriver Dala-Demokraten.

– Det är skandal, säger drabbade Jan Säbb till Aftonbladet.

Jan Säbb från Rättvik arbetar med bouppteckning och postar varje vecka värdepapper och andra viktiga handlingar till myndigheter. Redan när brevlådan började kännas ovanligt trång anade Jan oråd.

– Jag hade väldiga problem med att få ner breven över huvud taget, för att det var så fullt med post i den, säger Jan Säbb.

När en kvinna hörde av sig och berättade att hon inte fått de viktiga dokument som han postat tre veckor tidigare, bestämde sig Jan för att åka upp till brevlådan och kontrollera.

– Då var den alltså smockfull! Det gick knappt att få ner ett frimärke i den, säger Jan Säbb.

För att bringa klarhet i situationen tog Jan bilen till Postnords kontor.

– Det var ju stängt naturligtvis. Det stod ett telefonnummer på dörren, men det var ju fel nummer, säger han.

Jan blev hänvisad att ringa ett annat nummer, men elva tonval senare gav han upp att få kontakt med en människa.

Foto: Privat
Jan Säbb framför brevlådan som inte tömdes på tre veckor.

Tre veckor gammal post

I stället väntade han till kontoret öppnade. Tillsammans åkte han och en Postnordmedarbetare ut till den aktuella brevlådan. När låset, som kärvade ordentligt, till slut gick upp kunde Jan knappt tro sina ögon.

– Det visade sig att det låg ett 30-tal brev där i – alltså tre veckors samlade post. Det är ju skandal att den inte töms på tre veckor.

Både Jan och jordägareföreningen i byn har skrivit brev till Postnord angående brevlådan, och krävt att den åtgärdas.

Trots att en vecka har gått sedan Jan postade sitt brev har han inte fått någon återkoppling.

Skickade du brevet med Postnord?

– Ja, det gjorde jag, men jag la det i en annan låda, säger Jan Säbb.

Problem med kommunikationen

När Jan besökte kontoret förklarade Postnord det inträffade med en intern kommunikationsmiss.

Brevbäraren ska ha larmat om att låset inte gick att öppna redan tre veckor tidigare. Men då kontoret inte hörde något mer om lådan, förutsatte de att felet var ur världen och att lådan tömdes som den skulle.

Bland breven som Jan Säbb skickat fanns post till både Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Att komma in för sent med sådana försändelser kan vara förknippat med dryga avgifter.

Snö och is i låset

Joakim Persson är områdeschef för Postnord i Dalarna och säger till Dala-Demokraten att han bedömer det som sannolikt att drabbade kunder kommer att få ersättning för eventuella förseningsavgifter, men att han inte kan lova något.

Enligt honom hade låset frusit fast, men om problemet visar sig bero på något annat kommer lådan att bytas ut.

Han berättar också för tidningen att det framöver kommer att bli svårare för en brevlåda att stå utan tömning i flera veckor.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här och till sommaren drar ett sedan tidigare planerat projekt igång. Då kommer alla lådor att få en QR-kod som brevbäraren skannar när lådan töms. På så sätt kan vi visa när varje låda blivit tömd, säger Joakim Persson, områdeschef på Postnord till Dala-Demokraten.

Fem gånger som Postnord varit i blåsväder 01:09