Snuvad på vinst efter nya regler

Av: Leonard Goldberg

Publicerad:

Försäljaren: Vi tvingas att ljuga

UNIKA NUMMER Christina Torstensson, 54, hade sex lotter i Postkodlotteriet – men fick bara vinst för en när hennes nummer vann.
UNIKA NUMMER Christina Torstensson, 54, hade sex lotter i Postkodlotteriet – men fick bara vinst för en när hennes nummer vann.

Vid årsskiftet förändrade Postkodlotteriet sin vinstplan.

Men informationen till lottköparna har varit sparsam.

Christina Torstensson, 54, blev snuvad på 800 kronor efter att de nya reglerna infördes.

Christina Torstensson från Vejbystrand i Skåne hade köpt sex lotter à 160 kronor från Postkodlotteriet. Hon vann och trodde att hon skulle få vinst på alla lotter – för sådana är Postkodlotteriets regler.

Eller var.

”Kände inte till det”

Vid årsskiftet ändrades nämligen vinstplanen.

Men på Postkodlotteriets hemsida får man lätt intrycket att vinstplanen är oförändrad.

”Varje söndag drar vi ett mindre antal lotter som vinner 1 000 kronor styck samt en stor mängd lotter där vinsten är 160 kronor per lott”, skriver de.

Detta stämmer.

Det Postkodlotteriet inte berättar är att du inte längre vinner på alla lotter du köpt.

Förändringen resulterade i att Christina Torstensson bara vann 160 kronor – i stället för 960 kronor som hon hade förväntat sig.

– Jag kände inte till det här. Jag vann en gång förut och då vann jag på alla lotter, säger hon.

Fler är förvirrade

Postkodlotteriet är beredda att gå ut med mer information om förändringarna.

– Är det så att vi inte varit tydliga så ska vi förtydliga det. För det här är någonting bra, säger And­ers Årbrant, marknadsdir­ektör på Postkodlotteriet.

Christina Torstensson är inte ensam i sin förvirring.

”Joakim” jobbar på telemarketingbolaget Onelund. De har anlitats som försäljare och kundservice åt Postkodlotteriet i många år. Joakim får ta emot många samtal från förvirrade kunder som har köpt flera lotter, men som bara har fått vinst på en.

Enligt honom ber chefer försäljarna att ljuga för kunder som ringer in och säga att de har vunnit på en ”extradragning”.

– Jag och mina kollegor är rätt bittra på det här. Speciellt när vi får som svar att vi ska ljuga för kunderna, säger han.

Spelar in samtalen

Fatima Eriksson, delägare i Onelund, dementerar uppgifterna.

– Självklart lurar vi inte kunderna. Vi spelar in varje samtal, så det skulle vara att skjuta sig själv i foten, säger hon.

Nya reglerna

Vid nyår ändrade Postkod­lotteriet sin vinstplan för bland annat sina söndagsdragningar. I stället för att alla med lotter i ett postnummer vinner en mindre summa pengar sprids vinsterna till fler vinnare i olika områden.

Det innebär att om man har flera lotter får man inte längre per automatik flera vinster i söndagsdragningarna, eftersom det inte längre är ett postnummer som vinner utan enskilda unika lotter. Vilket drabbade Christina i Vejbystrand.

Totalt är vinstsumman dock densamma och enligt Postkodlotteriet har ändringen införts för att sprida vinsterna över ett större geografiskt område.

Nytt är också ytterligare en miljonvinstdragning i veckan.

Källa: Postkodlotteriet

Publicerad: