Krisen blir allt värre

NYHETER

Gessle – branschens sista hopp när skivköparna sviker

Raset fortsätter.

Det första halvåret såldes 13 procent färre skivor än i fjol - och på drygt tre år har skivförsäljningen minskat med 30 procent.

Det visar nya katastrofsiffror från GLF.

Den enda ljuspunkten är - som vanligt - Per Gessle.

Foto: RÄDDAREN I NÖDEN Per Gessle är en riktig storsäljare. Soloskivan "Mazarin" har sålt i över 300 000 exemplar och Gyllene Tiders nya har redan sålt dubbel platina - trots att skivförsäljningen i stort har rasat enormt de senaste åren.

Aftonbladet har tagit del av en rapport om skivförsäljningen i Sverige under första halvan av 2004 som Grammofonleverantörernas Förenings (GLF) offentliggör på måndag.

Och det är dyster läsning för skivbolag och artister.

Återigen tappar branschen miljontals kronor i utebliven försäljning.

Under de första sex månaderna av 2004 minskar den totala marknaden av fonogram (skivor och kassetter) med 13 procent jämfört med samma period förra året.

En halv miljard per år

Sedan 2001 har skivbolagen tappat nästan 30 procent av marknaden, eller i kronor nästan en halv miljard kronor per år.

Och ingen vändning finns i sikte, enligt Helene Rönnmark, marknadschef på GLF.

- Prognosen är fortsatt fall och vi ser inga tendenser till en stabilisering. Det vi ser är fortsatt minskning, både vad det gäller antal enheter och värde. Konsumenterna fortsätter helt enkelt att köpa färre skivor, säger Helene Rönnmark.

Anmärkningsvärt är också att svenskarna i stort sett helt har slutat att köpa singlar.

Första kvartalet i år såldes hela 61 procent färre singlar än samma period 2003.

- Det är anmärkningsvärt. Singelvärdet har mins-kat oerhört och har nästan inget utrymme kvar, säger Helene Rönnmark.

Tack vare några storsäljare, framför allt Gyllene Tiders nya singel, minskade tappet något under det andra kvartalet.

Gessle är räddaren

Faktum är att utan Per Gessles insatser i svenskt musikliv skulle skivkrisen vara total och tappet betydligt större än det är i dag.

Statistiken visar också att andelen svensk musik ökat med över 10 procent sen 2002.

- Per Gessle och Gyllene Tider hjälper helt klart upp marknaden. Det är bra för alla när det finns spjutspetsar som drar publik till skivaffärerna. Det gynnar även oss när vi nu släppt skivor med Carola och Ted Gärdestad, säger Mårten Aglander, vd för Universal Music Sweden.

Per Gessle släppte förra årets storsäljare "Mazarin" som har sålt i över 300 000 exemplar. Och just nu regerar Gyllene Tider på de svenska listorna. Gruppens hitsamling har sålt guld och nya albumet "Finn fem fel" är redan uppe i dubbel platina, det vill säga över 120 000 sålda exemplar.

Också Helene Rönnmark är inne på samma linje - Gessle håller branschens näsa över vattenytan.

- Det är otroligt viktigt att det kommer fram album som attraherar en stor publik, som får in folk i butiken. Då köper de också andra skivor, säger hon.

Samtidigt räcker inte Gessles framgångar för att vända den negativa trenden.

Boven blir lösningen

Lösningen, tror skivbranschen, ligger i den nya tekniken. Samma teknik som tidigare varit boven i dramat.

- Vi måste ta i ändå hårdare mot den olovliga spridningen och satsa på nya legala downloadsystem. Dessutom har det nu vänt i USA där skivförsäljningen ökar igen. Vi tror på ett, två tuffa år till men sen hoppas vi att det vänder även här, säger Mårten Aglander.

Klas Lindberg