Ikea skakar Norge med rumpreklam

NYHETER

Kvinnogrupper rasar mot bilden

1 av 5
Camilla Isene, 29. Självporträtt.

För snart tio år sedan väckte Ikeas rumpreklam rabalder i Sverige.

Nu skakar fotografen Camilla Isene, 29, om Norge med sitt självporträtt.

I början av 1995 klädde svenska IKEA landet i affischer på Anna Järphammar. Bilden utsågs till årets reklambild, kallades skämtsamt folkhemsstjärten och kritiserades som sexistisk. Nu är det dags igen i Norge. På affischtavlor överallt ger Camilla Isenes bak ett ansikte åt kampanjen ”En soffa för alla” – och väcker ilska.

– Det har hänt mycket med reklamen både i Norge och Sverige sedan dess. Vi har ju sett fingerade sexualakter så vi är förvånade över reaktionerna, säger Camilla Lindemann, pressansvarig på norska IKEA, till aftonbladet.se.

”Associationer till prostitution”

Camilla Isenes – där hon ses genom en bilruta – är ett av en rad bidrag från norska fotografer som inbjöds att illustrera kampanjen. Men det är den enda som retar upp.

Två kvinnogrupper går nu till angrepp mot bilden.

– Reklamkampanjen kan ge associationer till prostitution, då bilden visar en naken kvinna utanför en bil. Kampanjen bygger på gamla könsroller och mönster och är därmed en bidragande orsak till att myten om kvinnan som ett säljbart objekt upprätthålls, skriver man i ett pressmeddelande till Stavanger Aftenblad.

Fotografen och modellen Camilla Isene är minst lika hon förvånad som sin uppdragsgivare.

– Nej, är det så. Det slog mig aldrig att den kunde väcka sådana associationer, säger hon.

– Bilrutan är tänkt som en visuell inramning, så att fotografiet inte skulle bli för romantiskt.

Bilden anmäld

Kvinnogrupperna har anmält bilden till Forbrukerombudet, den norska motsvarigheten till Konsumentverket. På IKEA i Norge säger man att man avvaktar ett beslut.

– Nu väntar vi på att få se själva anmälan och argumentationen. Sedan väntar på vad Forbrukerombudet säger, så får vi se vad vi ska göra, säger pressansvarig Camilla Lindemann.

– Vi vill inte stöta oss, men vi tycker inte att vi bryter mot några regler. Att visa rumpor är det mest relevanta när det gäller soffor. Och vi har visat alla typer av dem.

Mattias Lundell