Sportbladets satsning i världsmästarklass

NYHETER

Och N24.se är årets bästa dagstidning på nätet

Aftonbladets och Sportbladets satsning under fotbolls-VM höll högsta klass.

Kvittot på det kom på onsdagskvällen när branschtidningen Pressens tidning utsåg satsningen till årets bästa marknadsaktivitet.

Foto: – Ett otroligt bra betyg för hur vi jobbar på Aftonbladet, säger Aftonbladets marknadschef Pontus Ogebjer.

Pressens tidnings jurys motivering för Aftonbladets/Sportbladets VM-satsning lyder:

"Den största tidningen mönstrade en laguppställning i form av alla sina kanaler och lyckades skapa stor och positiv nationell yra kring världens största sportfest."

– Det är ett otroligt bra betyg för hur vi jobbar på Aftonbladet mellan avdelningar, säger Aftonbladets marknadschef Pontus Ogebjer.

Hela Heja Sverige-upplägget hade gjorts av en tvärgrupp med delar från hela mediehuset.

– Vi fick ut över 320 000 olika merchandise som våra läsare tog del av på olika sätt, det var flaggor, hattar, bilflaggor och klappande händer.

Satsningen saknar motstycke i omfattning räknat.

– Vi gjorde en undersökning som visade att 71 procent av svenska folket uppfattade oss som sponsor av VM och då var vi inte en officiell sponsor... Det är kanske det bästa betyget man kan få, säger Ogebjer som framhåller Peter Nelander som en av hjärnorna bakom kampanjen.

N24 bäst i klassen

Aftonbladet/Svenska Dagbladets näringslivssajt N24 utsågs till den bästa dagstidningen i Nya medier-klassen – exakt på ettårsdagen sedan sajten startades. Där var juryns motivering:

"Ett plus ett kan alltid bli mer än två, vilket bevisats av Svenska Dagbladets och Aftonbladets gemensamma satsning på en daglig digital tidning om affärer och näringsliv."

Enligt senaste veckomätningen på Kia-index har N24.se en halv miljon unika besökare. Det placerar sajten bland de 20 bästa i landet.

Stolt och glad

– Jag är väldigt glad och väldigt stolt, säger N24.se:s vd och chefredaktör Per Lundsjö. Det var mer än vad jag hade räknat med. Jag tror att vår framgång grundas på olika saker. Först och främst är det en publicistisk jätteframgång. Vi har både journalistiskt och läsarmässigt haft en framgång, liksom ekonomiskt. Alla delar har fungerat bra från start. Vem som helst hade inte kunnat göra det här utan mycket beror på våra starka partners.

– Vi är dubbelt så stora i dag som när vi startade och det visar att läsarna uppskattar oss.

Hur firar ni ikväll?

– Jag och min närmaste man ska iväg utomlands, så vi får försöka ta det försiktigt ikväll. De andra hoppas jag kommer att fira hela natten.

Robert Triches