Minister öppnar för att ändra upphandlingslag

avTT

Foto: Fredrik Persson / TT
Infarten till Förbifart Stockholm vid Kungens kurva. Arkivbild.

Miljardgaloppen i stora infrastrukturprojekt ger problem, även för ministern på området, Tomas Eneroth (S).

– Jag tror att det kommer att leda till en diskussion om hur lagen om offentlig upphandling ser ut och hur man kan undvika underprissättning.

På senare tid har Trafikverket flaggat för att motorvägsbygget Förbifart Stockholm blir klart fyra år senare (2030) än tidigare beräknat och dessutom blir minst 3,3 miljarder, uppemot 10 procent, dyrare än de 34,4 miljarder som sagts.

Häromdagen meddelade Region Stockholm att en planerad utbyggnad av tunnelbanan blir 9 miljarder dyrare än de 23 miljarder som tidigare angivits. I våras kom uppgifter om att järnvägsprojektet Ostlänken spräcker kalkylerna med miljarder.

"Kan inte acceptera"

Efter ett möte med riksdagens trafikutskott, tillsammans med Trafikverket, säger Eneroth att miljardmissarna är allvarliga.

– Vi står inför kommande, stora infrastrukturprojekt och då kan inte jag acceptera att vi har stora fördyringar. Vi måste ha en tydlig kostnadskontroll och en större riskbedömning för att undslippa det, säger Eneroth till TT.

Trafikverket vill att lagen om offentlig upphandling ändras efter beskedet att Förbifart Stockholm försenas, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Generaldirektören Lena Erixon vill ha möjligheten att undvika spekulativa anbud. Trafikverket har drivit fall där de anser att prissättningen varit spekulativ men har förlorat i rätten.

Vill diskutera lagen

Dagens lagstiftning gör att upphandlaren måste tacka ja även om budet ligger betydligt under de egna beräkningarna. Enligt Lena Erixon skulle man kunna tänka sig att det införs golvpriser.

– Eller att vi har möjlighet att diskvalificera när vi ser att det är under vad som krävs för att driva de här projekten, säger hon till radion.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) håller med om att särskilt utländska aktörer ibland lägger en för låg prissättning. Han öppnar för att samtal behövs.

– Lagen om offentlig upphandling kan innebära att man ser brister här, så jag har förståelse för detta och tycker det är någonting vi ska diskutera framöver, säger Eneroth till Ekot.

Upphandlingslagen har nyligen varit uppe för diskussion i samband med den pågående materialbristen hos sjukvården i fem regioner. Sex av riksdagens åtta partier har öppnat för en översyn, MP har inte tagit ställning och S har tidigare varit emot.

Civilminister Lena Micko (S) har sagt att dagens lagstiftning räcker och att regionerna kunde ha agerat annorlunda.

Frågor om snabbtåg

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessika Roswall anser att fördyrningarna som skett reser stora frågetecken för kalkylerna för nya höghastighetsbanor. Där handlar det om hundratals miljarder i beräknad kostnad.

– Om man inte klarar av att sköta Förbifart Stockholm och Ostlänken, stora projekt, så vet man ju att siffrorna för det megastora projektet inte kommer att hålla, säger Roswall vars parti är emot nya höghastighetsbanor och inte ens vill delta i samtal med regeringen om dem.

Inom kort ska Eneroth ha ett möte med byggare, Trafikverket och företrädare för Region Stockholm om både Förbifart Stockholm och tunnelbaneutbyggnaden och kostnadsökningarna där.

Trafikutskottets ordförande, Jens Holm (V), vill gärna se höghastighetsbanor men anser att regeringen borde sätta ner foten, begränsa Förbifart Stockholm och tvinga in den i den ursprungliga budgeten. Det är inte rimligt att nästan alla pengar från trängselavgifterna, för lång tid framöver, ska gå till ett motorvägsbygge.

– Det gör att det inte blir något över till satsningar på kollektivtrafik, säger Jens Holm.

ARTIKELN HANDLAR OM

Stockholm