Röda siffror under årets Black Friday – svenskarna ”krishandlade”

I år är julklappsbudgeten mindre för svenskarna vilket fick reahögtiden Black Friday att tappa i sina försäljningssiffror.

Krisvaror såsom eldstäder och batterier är bland de mest trendande produkterna.

– Det märks att vi lever nära ett krig, prepping har blivit en grej, säger Emma Lindgren på Svea Bank.

Den krisande ekonomin fick svenskarna att hålla extra hårt i sina pengar under årets Black Friday. Rabatterna i år låg i genomsnitt på 21 procent och försäljningen startade starkt. Men den vände sedan nedåt mot slutet av fredagen, visar färska siffror från prisjämförelsesajten Prisjakt.

Totalt minskade e-handelsförsäljningen på fredagen med 12 procent. Black Week minskade med 9,5 procent, enligt en summering av Prisjakt och Svea Bank. Tappet har dock varit mindre under Black November till följd av att butikerna har tidigarelagt sina kampanjer.

Den krisande ekonomin fick svenskarna att hålla extra hårt i sina pengar under årets Black Friday
Den krisande ekonomin fick svenskarna att hålla extra hårt i sina pengar under årets Black Friday
Totalt minskade e-handelsförsäljningen på fredagen med 12 procent.
Totalt minskade e-handelsförsäljningen på fredagen med 12 procent.

Det var ett väntat resultat, menar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

– Svenskarna konsumerar mindre än tidigare år för att vi befinner oss i en orolig ekonomi. Det här året jämförs också mot föregående då den digitala handeln var stor i och med pandemin, säger Emma Lindgren och fortsätter:

– Det här var väntade siffror, det har varit ett tufft år för handeln, framför allt den digitala. Nu sker en återgång till fysisk butik samtidigt som konjunkturen är sämre.

”Krisprodukter” trendade

Konsumenterna valde billigare varianter av produkter på årets Black Week och har ett större fokus på sparande i år.

En av årets stora trender har varit energioptimering av hemmet och så kallade ”krisvaror”.

En av många saker som folk handlade var kaminer.
En av många saker som folk handlade var kaminer.

Eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och batterier finns med på listan över årets mest sålda produkter.

– Vi ser att man har konsumerat utifrån de stora teman som råder i samhället nu. Det handlar om energipriser och att vi lever nära ett krig. Resväskor är också populära vilket förmodligen beror på att vi har befunnit oss i en pandemi och nu vill resa, säger Emma Lindgren.

Hörlurar, mobiltelefoner och tv-apparater tillhör de mest poplära varorna. Försäljningen av eldstäder har ökat med 746 procent jämfört med 2021, elverk med 473 procent och batterier med 101 procent.

– Det är tydligt att det har skett en riktig boost för de här kategorierna. Bluetooth-trackers tillhör också de produkter där vi har sett en ökad försäljning, men det har kanske ingen praktisk koppling till de samhälleliga läget, säger hon.

Publisert:

LÄS VIDARE