Många avbrott i mobilt bredband

Publicerad:
Uppdaterad:

Varken Telia eller Tele2 vet när felet kan vara avhjälpt

Hundratals kunder med mobilt bredband hos Telia Sonera och Tele2 har problem med att anslutningen till internet tvärt bryts.

Operatörerna söker orsaken och vet inte när felet kan vara avhjälpt.

Plötsligt avbryts anslutningen till internet och en skylt med texten ”Sidan kan inte visas” kommer upp, uppger SR Ekot. Ett hundratal av Telias kunder ska ha klagat på den opålitliga uppkopplingen, liksom drygt 60 kunder hos Tele2.

– Vi förstod att det var något problem när vi fick in samtal till vår kundtjänst i slutet av augusti. Vi har gjort systematiska felsökningar men det är ett nyckfullt problem, säger Jan Sjöberg, presschef på Telia Sonera, till TT.

Programvaran

Mobilt bredband gör det möjligt för kunden att surfa på internet där det inte finns bredband på annat sätt, till exempel i sommarstugan. Förutsättningen är att det finns mobiltäckning. Modemet pluggas in i datorns USB-port.

Varken Telia eller Tele2 har kunnat hitta något fel i distributionsnätet. I stället tros det finnas i mjukvaran, antingen i den bärbara datorn eller USB-modemet, enligt Telia.

Tele2 säger sig vara nära en lösning på problemet.

– Det verkar som att vi har isolerat felet, men vi är inte hundra procent säkra än och därför vill jag inte ange någon tidpunkt för när felet kan vara avhjälpt, säger Malin Sparf-Rydberg, informationschef på Tele2 Sverige.

Ersättning

Både Sjöberg och Sparf-Rydberg uppger att det är ett begränsat antal kunder som har problem. Drabbade Teliakunder ska enligt Sjöberg få ekonomisk ersättning i enlighet med de villkor som gäller. Tele2 avvaktar dock svaret på varför problemen uppstått.

– Först vill vi peka ut vad felet är, sedan fattar vi beslut om ekonomisk ersättning, säger Malin Sparf-Rydberg.

Anja Eriksson/TT

Publicerad: