Redaktör rasar mot annonser

Publicerad:
Uppdaterad:

Charlotta Gustafsson: Jag känner mig kränkt

1 av 4 | Foto: LOTTE FERNVALL
Vecko-Revyns chefredaktör Charlotta Gustafsson.

Vecko-Revyn överväger att stämma regeringen.

I en annonskampanj anklagas tidningen för att uppmana barn att plastikoperera sig.

- Jag känner mig djupt förorättad och kränkt, säger chefredaktör Charlotta Gustafsson.

Varför tar en dagstidning in telefonsexannonser?

Varför får alla tjejer som söker till Robinson frågan om de vill vika ut sig?

Såna och liknande frågor om hur medier skildrar kvinnor ställs i en reklamkampanj från regeringsprojektet Flicka.

Pekas ut

En av de mediechefer som pekas ut med namn och telefonnummer är tjejtidningen Vecko-Revyns chefredaktör Charlotta Gustafsson - själv medlem i Flicka-projektets referensgrupp.

Annonsen ställer frågan "Varför gör man en stor "plastik-guide" för 15-åriga tjejer?"

Blandar ihop

- Men vi har aldrig haft en plastikguide i Vecko-Revyn! Som vanligt har de blandat ihop oss med andra tjejtidningar, typ Solo och Cosmopolitan.

- Och som vanligt säger de att vi har 15-åriga läsare, när två tredjedelar av våra läsare är över 20 år, säger Charlotta Gustafsson.

Den "stora plastikguide" som annonsen syftar på publicerades i somras i Kropp - och viktrevyn. En så kallad one-shot, specialutgåva, från Vecko-Revyn. Ansvarig utgivare: Charlotta Gustafsson.

Har socialdepartementet verkligen blandat ihop er med någon annan tjejtidning?

- Ja, våra one-shot har en mycket äldre målgrupp både i innehåll och utseende än vanliga Vecko-Revyn.

Kritiskt vinklad

- Men vi visste att vi även skulle få några yngre läsare, därför är plastikguiden väldigt kritiskt vinklad.

Charlotta Gustafsson tänker koppla in jurister.

- Det får hon självklart göra. Vi har också jurister, säger Flickas projektledare Sara Damber.

Strix vd Anna Bråkenhielm förekommer också i en annons. Enligt henne är det inte sant att alla kvinnor som söker till Robinson får frågan om de vill vika ut sig.

- Det går inte till på det sättet. Det är alldeles för onyanserat, säger hon.

- Men om det här kan hjälpa till att få i gång en debatt om viktiga frågor så kan jag leva med det.

Flickaprojektet ska stärka tjejernas självbild

Läs fler artiklar:

Irene Beertema

Publicerad: