Liz fick flera bedrägerimejl

Av: Victor Stenquist

Publicerad:
Uppdaterad:

Blev inte lurad av de fejkade bankmejlen

Liz Birkehöj-Nyängs är en av alla som fått motta bluffmejlen från den senaste attacken.

När hon såg de konstiga adresserna de hänvisade till anade hon genast oråd.

– Jag förstod direkt att det var bluff, säger hon.

Liz Birkehöj-Nyängs fick flera bluffmejl under helgen.
Foto: Privat
Liz Birkehöj-Nyängs fick flera bluffmejl under helgen.

Det första mejlet fick hon i lördags morse och det andra i förmiddags. Men Liz Birkehöj-Nyängs kunde direkt konstatera att utskicken från ”Swedbank” var bluff.

Blev misstänksam

– Först och främst stod det att det mejlat på grund av oregelbunden aktivitet. Jag började direkt fundera vad det handlade om. Sedan skrev de att jag skulle gå in på Swedbankr.com. Det stämde inte. I det andra mejlet stod det Swedbankc.com.

Liz beslutade sig för att genast mejla Swedbank och berätta om bedrägeriförsöket.

– Jag skickade ett direkt efter att jag hade fått det första i lördags. Det har jag inte fått något svar på.

Hon har fått liknande mejl tidigare, men brukar alltid vara försiktig.

– När det kommer från en ny ansvändare är jag alltid väldigt försiktig med att öppna mejl. För det andra har jag en son som är nätverkstekniker så jag är lite förvarnad, säger Liz Birkehöj-Nyängs.

Ger råd

Hon fortsätter och ger råd till andra:

– Är det något jag undrar över och känner mig osäker på slänger jag det hellre än att öppna det och få något skit på datorn. Man måste vara lite medveten när du tittar på saker, det är inte bara att klicka och gå in. Är du inte säker på vad det är du har fått så släng det.

Publicerad: