Elvis hänger med Einstein i Gustavs pjäs

NYHETER

Dramalabbet sätter upp pjäsen Mastodonter i juli. En föreställning som unge dramatikern Gustav Tegby arbetat fram.

Foto: Namn: Gustav Tegby Ålder: 26 Bor: Telefonplan Gör: Dramatiker och frilansskribent Aktuell: Som författare till pjäsen Mastodonter på Dramalabbet

Berätta om pjäsen

- Ja, det är en mastodontpjäs som utspelar sig efter civilisationens fall när allt liv är utplånat. Lite som Mad Max - jag är väldigt förtjust i dystopier. Där finns i alla fall 19 olika karaktärer, en del mytiska, andra verkliga, och många religösa figurer som Oden och Jesus. Pjäsen handlar om vad som händer med dem när systemet fallit ihop. Det finns ingen plats för dem längre och de har förlorat sin identitet. Vad är det för vits med att vara en förebild när det inte finns någon som tror på dem?

Vad händer med dem då? När de tappar sin kundkrets?

- De skapar egna och nya myter. Men några av dem tycker att det är rätt skönt att slippa uppmärksamheten och förväntningarna. Som Moder Theresa som aldrig känt att hon kan leva upp till bilden av sig själv - hon har plötsligt the time of her life. Och Pippi som inte orkar vara fri och orädd hela tiden, hon blir ett slags underhuggare som i stället lyder order.

Det låter som rätt spretiga personer med starka egon, hur kommer de överens?

- De inrättar sig men intrigerar också. Alla vill ju ha makten. Vissa råkar i luven på varandra och andra hittar varandra. Herkules och Valerie Solanas (som skrev SCUM-manifestet och sköt Andy Warhol, red anm) får en fin vänskapsrelation och Elvis hänger i ett gäng med Einstein och ärkeängeln Gabriel.

Kontroversiellt att ställa Pippi och Hitler på samma scen förresten. Man ser ju löpsedlarna framför sig, att Astrid Lindgrens barn rasar...

- Ja, det kanske är lite kontroversiellt.

Blev pjäsen som du hade tänkt dig?

- Inte alls, men den blev cool. Jag hade en helt annan bild från början men med nitton starka karaktärer med egna viljor så stack det hela tiden iväg åt olika håll.

Och det är alltså lika många skådespelare som ska spela den, det måste vara Dramalabbets största uppsättning.

- Ja, med bred marginal. Jag och Dag (Thelander, regissören) pratade mycket om att man som fri teatergrupp är så begränsad av ekonomin. Att det styr förutsättningarna och att det därför ofta blir små kammardramer med få roller. Vi ville tänka motsatt och satsa stort istället.

Dessutom spelar ni pjäsen i juli som ju inte är en traditionell teatermånad, känns det inte lite riskabelt?

- Det är det säkert. Teater på sommaren brukar ju alltid betyda Macbeth i en slottsruin nånstans men vi ville testa att göra lite annorlunda sommarteater.

Har du några favoritplatser i Stockholm?

- Det var en svår fråga. Känns mest som att jag suttit på mitt rum framför datorn med pjäsen. Men butiken Alvglans eftersom jag gillar den typen av populärkultur, hela Gröndal är ett smultonställe också. Det är som en liten Astrid Lindgren-stad i Stockholm

Mastodonter spelas på Dramalabbet, med premiär den 14 juli.

Läs mer om pjäsen.

Rickard Henley

Allt om Stockholm