Streetracen väntas blir rekordmånga i år

NYHETER

Problemen med de olagliga biltävlingarna blir allt fler

Foto: 2002 Två bilar tävlade på Lindhagensgatan i Stockholm när den ena kolliderade med en stolpe. Bilen exploderade och föraren brändes inne.

Bilar med extrema hästkrafter och livsfara för allmänheten.

Problemen med så kallade streetrace blir allt värre – och i år väntas de blir rekordmånga.

– Det här är förenat med livsfara, säger Anders Rådbjär, chef för trafikpolisen i Södertörn.

De så kallade streetracen där grupper av bilintresserade samlas för att tävla mot varandra blir ett allt större problem för samhället.

I år väntas de olagliga racen bli rekordmånga.

– Vi har sett signaler på det, bland annat har vi haft många fler race nu, jämfört med samma period förra året, säger kommissarie Anders Rådbjär.

"Tror de äger vägarna"

Tävlingarna anordnas av löst sammansatta nätverk. De tar snabbt en väg i besittning och genomför ofta racen innan polisen hinner fram.

– De här människorna tror att de äger vägarna, de följer inga lagar och regler. Det är förenat med livsfara både för de inblandade och de allmänheten.

– Tänk dig att du sitter på en häst som skenar, den styr du inte. Samma sak gäller här, när de här personerna släpper loss hästkrafterna under motorhuven så har de ingen kontroll på bilen.

Stora pengar

Racen startar vanligtvis vid valborgsmässoafton och pågår fram till hösten. Tävlingarna är koncentrerade till Stockholmsområdet och Mälardalen.

Bakom tävlingarna finns det stora pengar och vinstpengarna är höga.

Men någon olycksstatistik finns inte.

– Problemet är att de här grupperingarna inte kontaktar oss när det händer något. Vid ett tillfälle släpptes inte en ens ambulansen fram till en skadad person, säger Anders Rådbjär.

Svårt att komma åt

Polisen jobbar främst med att förebygga tävlingarna i stället för att försöka stoppa dem när de upptäcks.

– Det går inte att komma åt ett statsöverhuvud med livvakter. Det är likadant här, grupperna gör allt för att skydda de som pumpar in pengar i det här, så vi kan inte göra mycket.

I Roslagen norr om Stockholm har kommunen upplåtit en plats åt bilintresserade att tävla med sina bilar. Ett liknande försök gjordes i södra Stockholm, men bilarna uteblev.

– Det blev inte lika kul när det inte var olagligt, säger Anders Rådbjär.

Blöjraggare

Förutom den direkta risken med tävlingarna finns det en spridningsrisk. Unga bilförare som tar efter de äldre och anordnar egna tävlingar.

– Vi brukar kalla dem för blöjraggarna, de ser upp till mer erfarna förarna och vill gärna bli som dem.

Polisen har nu tagit fram en ny handlingsplan för att komma åt personerna bakom racen.

Anders Rådbjär vill inte avslöja vad de åtgärderna innebär konkret.