H&M lägger ner kedjan Cheap Monday

avJamshid Jamshidi

Varumärket Cheap Monday avvecklas.

Det meddelar H&M i ett pressmeddelande.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i ett pressmeddelande.

H&M-gruppen meddelade under tisdagen att verksamheten för Cheap Monday skrotas.

Klädkedjan skriver i ett pressmeddelande att bolaget istället ska fokusera på kärnverksamheten.

”Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet som har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen. Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling”, skriver de i pressutskicket.

Cirka 80 anställda i Tranås och Stockholm kommer att påverkas av nedläggningsbeslutet. De erbjuds omställningsstöd och möjlighet för att söka arbete inom H&M-koncernen.

Avvecklingen startar omgående och kommer att avslutas den 30 juni 2019. Vid årsskiftet kommer onlinebutiken och den fysiska affären i London att stängas ner.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i pressmeddelandet.

ARTIKELN HANDLAR OM