Publicerad:
Uppdaterad:

Så kan GM rädda Saab

Av: Elisabeth Marmorstein, Johanna Klaasen

Publicerad:
Uppdaterad:

Svenska eldsjälar jagar en sista lösning

Entreprenören Lars Carlström har lagt ner hundratals timmar på att försöka rädda Saab. ”Saab förtjänar så mycket bättre. Fabriken i Trollhättan är en av Europas mest moderna och varumärket ligger ju på samma nivå som BMW eller Porsche.”
Foto: Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
Entreprenören Lars Carlström har lagt ner hundratals timmar på att försöka rädda Saab. ”Saab förtjänar så mycket bättre. Fabriken i Trollhättan är en av Europas mest moderna och varumärket ligger ju på samma nivå som BMW eller Porsche.”

Här är svenskarna som i elfte timmen försöker rädda Saab.

I ett år har entreprenören Lars Carlström och ex-ministern Jan Nygren (S) tillsammans försökt hitta nya ägare till nationalklenoden.

Nu konkurrerar de om att bli utvalda av General Motors.

Foto: Foto: ANDREAS BARDELL
elfte timmen i trollhättan Trots att GM har utsett en likvidator för avvecklingen av Saab vägrar spekulanterna att ge upp.

Natten till i går gick tidsfristen ut för att lämna bud på Saab Automobile.

Jan Nygren representerar ett konsortium som enligt uppgift vill skära ned biltillverkningen till cirka 50 000 bilar om året. Finansiärerna är hemliga. Men enligt Aftonbladets källor handlar det om en industrigrupp från Västsverige med kopplingar till Saab.

Den forne samordningsministern samarbetar med Håkan Samuelsson, tidigare vd för den tyska lastbilstillverkaren MAN. Så sent som under nyårshelgen hade försöken att hitta investerare gått i stöpet. Nu har de hittat nytt kapital och även presenterat sitt upplägg för regeringen.

”Offer för krisen”

Jan Nygren, en gång i tiden påtänkt som statsminister efter Ingvar Carlsson, vill inte kommentera den eventuella affären men bekräftar att gruppen lämnade in ett bud till GM i torsdags.

– Jag är en del av en grupp som vill försöka rädda Saab från att läggas ner, säger han.

Viljan att rädda Saab bottnar delvis i att han är uppvuxen i Trollhättan, men också i ett stort intresse för industri och teknik.

– Saab är offer för den finansiella krisen, inte för hård konkurrens. Jag tror att det är väldigt viktigt för svensk framtid att den här branschen får en möjlighet att överleva på en normal marknad.

Men Saab har väl aldrig gått särskilt bra?

– Det är fel, Saab har visst gått bra en gång i tiden.

Bakom entreprenören och finansmannen Lars Carlström står investmentbolaget Genii Capital från Luxemburg. Huvudfinansiär är den tidigare racerföraren och miljardären Bernie Ecclestone. Att han var villig att satsa lite av sin privata förmögenhet på närmare 30 miljarder kronor på den svenska biltillverkaren blev klart i måndags.

I går morse lämnade Genii Capitals ledning Stockholm efter ett par intensiva dagar där de presenterat sitt upplägg för statssekreterare Jöran Hägglund (C) på näringsdepartementet.

– Han var väldigt positiv, säger Lars Carlström.

Redan i januari förra året började Lars Carlström söka en lösning för den krisdrabbade biltillverkaren. Han kontaktade Jan Nygren, som han visste hade ett stort kontaktnät.

– Sedan dess har Jan och jag drivit ett antal olika och förhoppningsfulla konsortier.

”Körde igång igen”

I april verkade ett bud inom räckhåll. Men i sista stund hoppade en finansiär av och när sportbilstillverkaren Koenigsegg gav sig in i matchen la Lars Carlström och Jan Nygren sina ambitioner på is.

– Men samma dag som Koenigsegg försvann körde vi igång igen, säger Lars Carlström.

Trots att de i dag har olika industrigrupper bakom sig ser de sig inte som konkurrenter.

– Nej, vi kör på två olika spår och hoppas att något av dem fungerar, säger Lars Carlström.

Trots att GM redan utsett en likvidator för Saab vägrar spekulanterna ge upp.

– Det är aningen förvirrande och det ger konstiga signaler för oss som lämnat bud att få höra att de utsett en likvidator. Men vi får hoppas att GM tar seriöst på buden trots det som hänt, säger Jan Nygren.

Publicerad:
Publicerad: