Flodfara lamslår Europas blodomlopp

Av:  TT

Rhen, Donau, Themsen och Po: Europas floder torkar.

Hetta och regnbrist innebär att blodomloppen för transporter, dricksvatten och klimat nästan slutar flyta.

Flodkrisen kan vara den värsta i Europa på 500 år.

– Titta på pråmarna, de far nästan tomma. Jag tror aldrig att jag sett Rhen så här förut, säger Brigitte Wolff, till TT.

Düsseldorfbon sitter vid flodens bank i västra Tyskland, där Rhens farled vanligtvis är fylld med pråmtrafik likt en högtrafikerad motorled.

Nu är det nästan tomt på fartyg.

Reflektionen i Düsseldorf återspeglas i varningar från Bryssel.

– Vi har ännu inte analyserat läget i år, då vi är mitt uppe i skeendet, säger Andrea Toreti på en forskningsgrupp inom EU till tidningen The Guardian.

– Vi har inte haft ett värre läge (med flodtorka) i Europa de senaste 500 åren, när en torka drabbade oss 2018. Men jag tror att det blir värre i år.

2018 stoppades trafiken på Rhen. Då var vattennivån 28 centimeter.

Risk för totalstopp

Nu handlar det om centimetrar för att all transport åter ska stoppas. Riktmärket är en markering vid en avgörande floddel vid staden Kaub mellan Koblenz och Mainz. Kaub i distriktet Loreley är mest känd för borgen Pfalzgrafenstein, beläget mitt i floden.

Men platsen är också avgörande för Tysklands federala hydrologiska institut BfG som bedömer flodens farbarhet.

När trafiken på Rhen stoppades under sex månader 2018 beräknades kostnaden till över 50 miljarder kronor.

Ett färdförbud får direkta konsekvenser för Tyskland, men också för grannländerna och även för Sverige då de tunga transporterna för med sig enorma mängder varor samt bränsle av alla de slag.

Anledningen är att den 123 mil långa floden går förbi Ruhrområdet och andra industriregioner för att mynna ut i megahamnen Rotterdam. Redan på söndagen hade stålproducenten Thyssen och kemijätten BASF minskat produktionen och producerade en fjärdedel av maxmöjligheten på grund av transportproblem.

Förklaringen är rätt enkel att förstå om man jämför en pråms last med antalet lastbilar som krävs som ersättning: mellan 40 och 100 lastbilars last får plats på en pråm.

Pressad Poslätt

Varningarna är något annorlunda från Poslätten och floden Po som är Italiens längsta. Regionen är en av Europas viktigaste för bland annat majs och risottoris, med efterfrågan som ökat efter brist på grund av Rysslands invasionskrig i Ukraina.

Men på söndagen var Pos vattenstånd två meter under det normala. Fälten, som står för en tredjedel av Italiens jordbruksproduktion, riskerar också att förstöras av salt havsvatten som sugs in när floden torkar.

Mer än hälften av årets gröda riskerar att förstöras, säger jordbruksrepresentanter i norra Italien.

Floden Donau drabbas av ytterligare ett problem: flodvattnets temperatur har stigit över 25 grader i tyska förbundslandet Bayern vilket leder till syrebrist som är dödlig för fiskar som foreller. Dessutom muddrar flodländerna Rumänien, Bulgarien och Serbien Donaus flodbankar och anknytande kanaler för att kompensera bristande framkomlighet.

Fransk kärnkraftsfasa

Längre västerut, i Frankrike, utfärdas varningar om att Loire flyter långsammare än någon gång tidigare i mannaminne. Den går på sina ställen att korsa till fots.

För franska myndigheter är kanske den värsta faran vattentillgången i närheten av landets kärnkraftverk som kyls av Loire.

I England utfärdar myndigheter förbud mot vattning och hotar med vattenransonering då Themsen också ser ut som om den sinar. De turister som söker sig till Themsens vanligtvis synbara källa i Cotswolds Hill nära Wales får leta efter vatten förgäves.

Även flodturister i Europa lider.

I krökarna vid Düsseldorf går de få fartygen med ringa last, kanske ett 20-tal containrar när de annars kan lastas med mångt mer. Några roddbåtar syns i den starka strömmen. Annars tomt.

– Tyvärr seglar inte turistbåten till Kaiserswerth och härskaren Barbarossas ruin från 1100-talet. Vi kan inte lägga till. Det är för lite vatten vid bryggan, meddelar turistguiden i Düsseldorfs hamn.

Publisert: