Resenärerna gläds över tågförändringen: ”Måste förbättras”

avRobert Rosén

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Robert Rosén
Öresundstågen kommer 2020–2028 köras av SJ.

När SJ Öresund AB börjar hantera Öresundstågen utlovar de bättre punktlighet.

Någonting som är välkommet bland Malmöresenärerna.

– Det måste ju förbättras. Det fungerar inte som det är i dag, säger Pål Andersson.

– Det kan bara bli bättre, instämmer Helena Lindberg.

1 av 3 | Foto: Robert Rosén
Zakaria Mahmud är frågande till om tågens punktlighet kommer öka på vintrarna.

I våras kom beskedet att SJ kommer köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020. Företaget meddelar nu att de bildar ett dotterbolag, SJ Öresund AB, som kommer hantera trafiken för Öresundstågen.

I avtalet ingår det att SJ ska leverera en ökad punktlighet för tågen.

– Det är färre tåg vi behöver ställa in, färre tåg som går försenade på grund av skador på fordon, en minskad trängsel, ökade uppehållstider och så vidare, säger Anders Gustafsson, nyutnämnd VD på SJ Öresund AB.

En bidragande faktor till att dotterbolaget är övertygade om att punktligheten för Öresundstågen kommer förbättras är den nya depån. Allt underhåll flyttas då från Danmark till helt nya lokaler i Hässleholm.

– Man kan säga att vi får radikalt förändrade förutsättningar, säger Anders.

Den nya anläggningen erbjuder både modernitet och större kapacitet.

Nytt system för ersättningsbussar

– Det gör att vi kommer kunna få mycket mer underhåll utfört vilket leder till färre fordonsinställelser, att färre fordon kör med för få enheter, att vi får mindre trängsel och problem med punktbrister. Det är en av huvudanledningarna till att vi verkligen är övertygade om en ökad punktlighet.

VD:n utlovar även högre kvalité på Öresundstågen framöver. I det begreppet ingår förutom den ökade punktligheten en förbättrad städning av tågen, fler tågvärdar, en förändring av hittegodsavdelningen och ett annat system för ersättningstrafiken.

– Vi har ett stort antal bussar fördelade över området som med kort inställelsetid kan köra ut till en störning, säger Gustafsson.

Förändringen ses som positiv bland flera tågresenärer som Aftonbladet pratat med.

– Det kan bara bli bättre, säger Helena Lindberg och utvecklar sina tankar:

– Jag tycker det är dålig information och ofta förseningar. I och med att jag först tar buss sen tåg så funkar inte anslutningen där heller.

”Fungerar inte som det är i dag”

Även Pål Andersson menar att förbättringspotentialen är stor.

– Det måste ju förbättras. Det fungerar inte som det är i dag, säger han och fortsätter:

– Det är ständiga förseningar och dålig information när det händer någonting.

Zakaria Mahmud håller även han tummarna för en ökad punktlighet.

– Jag har rest i Sverige de senaste nio åren, speciellt i Skåne, och där har varit många förseningar och inställda tåg. Speciellt på vintertid. Det är lite av en katastrof.

Förhoppningen må vara att löftena infrias, men osäkerheten att så faktiskt blir fallet är stor.

– SJ verkar ju värre än Öresundstågen. Jag hör oftare fel på SJ än på Öresundstågen, säger Maria Nyrell.

Anställer 200 nya medarbetare

En faktor som ingen operatör kan påverka är vädret. Att förseningarna ska minska under vintermånaderna ställer sig Zakaria Mahmud frågande till.

– Är där något om hur de ska göra på vintern? För vintern är värst. Det är då de flesta förseningarna inträffar. Snöfallet på den tiden av året gör att det är många förseningar och att tåg ställs in.

När SJ Öresund AB tar över verksamheten 2020 kommer befintlig personal att flyttas över, men det kommer även generera i hundratals nyanställningar.

– Vi kommer anställa ytterligare 100 nya tågvärdar utöver dagens värdar och anställa 100 tågtekniker när vi flyttar över allt underhåll från Danmark till Hässleholm. Det bli väldigt många helt nya tjänster som tillkommer, säger Anders Gustafsson.

Avtalet mellan SJ och Öresundstågen sträcker sig över åtta år.

I dag körs tågen av DSB och Transdev.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

SJ