Ryska flottan jagar Arctic Sea

avJohanna Melén, Sofia Ström

– på direkt order av president Medvedev

1 av 4
Klicka på bilden för större grafik.

Rysslands flotta inleder en stor sökaktion efter Arctic Sea, det finskägda skepp med rysk besättning som kapades utanför Gotland förra månaden.

Ordern kommer direkt från den ryske presidenten.

Hustrur och släktingar till besättningen ombord på Arctic Sea har i ett öppet brev vänt sig till Rysslands regering med en vädjan om en omfattande räddningsinsats, uppger ryska nyhetsbyrån RIA Novosti.

"Vi vill att våra anhöriga ska återvända hem oskadda", skriver de i det öppna brevet, enligt nyhetsbyrån Itar-Tass.

"Frita om nödvändigt"

I dag gav president Dmitrij Medvedev order om att alla nödvändiga åtgärder ska vidtas för att hitta och - om så blir nödvändigt - frita fartyget Arctic Sea med dess ryska besättning.

Enligt Itar-Tass har alla ryska fartyg som befinner sig i Atlanten fått i uppdrag att delta i sökandet efter Arctic Sea. Också ubåtar ska delta i sökandet.

Skeppet har varit försvunnet sedan den 29 juli. Då befann sig fartyget sydväst om England, enligt den brittiska marinens uppgifter.

Dagen innan hade de brittiska kustbevakningen kontakt med fartyget. Det var då på väg igenom Engelska kanalen på väg mot den algeriska hamnstaden Bejaia – men i efterhand vet man inte om man hade kontakt med en besättningsman eller en av kaparna.

Det finns också uppgifter om att fartyget ska ha observerats från ett av kustbevakningens flygplan utanför Portugal.

Men sedan dess är fartyget spårlöst försvunnet.

Jämför med kapat flyg

Nu larmar det internationella sjöfartsförbundet Nautilus International om att Arctic Seas försvinnande visar på stora luckor i i den internationella sjöfartssäkerheten.

– Det är djupt oroande att ett skepp i det tjugonde århundradet kan kapas och sedan åka rakt igenom världens mest trafikerade farled utan att något varningssystem märker det och utan att någon båt från en sjömilitär undersöker saken, säger Natutilus Internationals generalsekreterare Mark Dickinson.

Han uttryckte också sin oro för att ett fartyg kan befinna sig ute på internationella vatten i två veckor utan att någon känner till dess position eller vem som är kontroll på fartyget.

– Vi tror inte att myndigheterna skulle ha haft en så avslappnad attityd gentemot ett kapat flygplan, men däremot verkar det som om fartyg och sjömän behandlas med en "syns inte, finns inte"-attityd vilket medför att fartygsindustrin blivit en Akilleshäl för den globala säkerheten.