Piloterna upptäckte varandra för sent

NYHETER

Tysk utredning om Boden-olyckan klar

Sekunderna innan kraschen såg de två piloterna varandra.

De kämpade för sina och passagerarnas liv – men lyckades inte undvika flygplanskrocken över Boden-sjön som tog 71 människors liv.

Schweiziska myndigheter undersöker nu om någon kan hållas ansvarig för olyckan.

De tyska utredarna presenterade i går en analys av bandupptagningarna från cockpit under katastrofnatten. 36 sekunder före kraschen fick piloterna varningen från de två planens varningssystem – 9 sekunder senare än vad man tidigare trott.

Uppgiften förändrar tidsperspektiven, men svarar inte på frågan vad som gick fel i kontrollcentralen i Zürich. Den ensamme danske trafikledaren beordrade det ryska passagerarplanets pilot att sjunka för att undvika transportplanet.

Han fick alltså det rakt motsatta besked som gavs från planets varningssystem. Resultatet blev förödande – 71 människor, varav 52 ryska skolbarn förlorade livet.

Såg varandra sekunder innan kollisionen

De tyska utredarna säger att man i det närmaste är klara med analysen. I ett pressmeddelande skriver man:

”Upptagningarna tyder på att de båda besättningarna upptäckte varandra sekunderna innan kraschen och reagerade för att undvika kollisionen genom att vidta lämpliga manövrar.”

Den ryska piloten ska, enligt New York Times, ha tagit mot ytterligare ett varningsmeddelande från det automatiska varningssystemet – bar 8 sekunder före smällen. Enligt Georg Fongern, talesman för den tyska pilotföreningen, säger att man ännu inte fått svar på varfört den ryske piloten inte brydde sig om varningen.

Ryska myndigheter anser att piloten gjorde rätt, men västerländska experter har dömt ut beslutet.

Även transportplanets pilot kritiseras

Nu får även piloten på transportplanet kritik. Undersökningen visar att han meddelade kontrollcentralen att han sjönk först 13 sekunder före kraschen. Det var 23 sekunder efter att han först fått varningen från planets kollisionsvarnare.

Frank Göldner, talesman för haveriutredningen, säger till schweiziska Blick att piloten omedelbart måste rapportera varningen till kontrollen. Eftersom han väntade förlorades värdefulla sekunder.

Schweiziska myndigheter granskar samtidigt olyckan och man utreder om någon kan åtalas för försumlighet och vållande till annans död. En av de två flygledarna i kontrollcentret hade – mot föreskrifterna – gått på kafferast. Dessutom hade en del radarutrustning och telefonlinjer stängts av för ett underhållsarbete.

Mattias Lundell